IBM vil give brugere bedre kontrol over privatlivet

IBM Research starter et treårigt projekt om at indlejre administration af privacy i identitetsteknologier og de fremkommende sociale netværksfællesskab. De vil skabe en ny 'værktøjskasse'.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Hjulpet på vej af midler fra EU vil IBM skabe en teknologi, der kan sikre, at brugere kan beskytte deres privatliv på nettet gennem hele deres livstid, specielt i lyset af den stigende popularitet af sociale netværk og virtuelle fællesskaber.

PrimeLife (Privacy and Identity Management in Europe for Life) er et treårigt forskningsprojekt økonomisk støttet af EU's syvende rammeprogram for forskning (FP7), som er et i en serie af programmer, som EU har etableret for at yde økonomisk støtte til forskning og teknologisk udvikling på tværs af diverse videnskabelige discipliner.

Gruppen har gødet IBM's Zurich Research Lab med 10 millioner euro (74,5 millioner kroner).

Forskningslaboratoriet i Zürich er IBM Researchs europæiske afdeling og koordinerer forskningen, som involverer 14 andre partnere fra forskellige lande, heriblandt det amerikanske Brown University.

Værktøjskasse

IBM Research udtaler håb om at skabe en 'værktøjskasse', som kan virke som en administrator af elektronisk data og give brugere et overblik over hvilke personlige data, de bruger hvornår, hvor og hvordan. Brugere vil være i stand til at definere standard privacy-indstillinger til mange applikationer og vil modtage meddelelser, hvis applikationer søge data med andre formål end de godkendte.

"Projektet sigter efter at levere noget teknologi, der kan gribe disse problemer an," udtaler Jan Camenisch, teknologisk projektleder og forskningsmedarbejder for kryptografi ved IBM's forskningslaboratorium i Zürich.

"PrimeLife vil interagere med opensource-fællesskabet, standardiseringsråd, lige så vel som med andre projekter, så de kan tage vores teknologi til sig."

PrimeLife bygger på et andet EU-projekt kaldet Prime (Privacy and Identity Management for Europe), som var en indsats for at udvikle en fungerende prototype af et privacy-forbedrende system til identitetsadministration.

Camenisch udtaler, at de aktuelle standarder og protokoller enten griber privacy an på en meget begrænset facon eller slet ikke gør det. Målet er at integrere PrimeLifes teknologi til forbedring af det digitale privatliv med de eksisterende standarder og protokoller, såsom Security Assertion Markup Language.

Han udtaler, at de aktuelle brugercentrede identitetssystemer, såsom informationskort og Open ID, er udtryk for den rigtige måde at gøre tingene på, fordi brugere her har kontrollen over deres egne informationer.

"De yder dog stadig ikke privacy til brugerne," udtaler Camenisch. Et af de største problemer er, at brugeres personlige data – især af identitetsudgiveren og den afhængige part – bliver i identitetsudvekslingen indsamlet og lagret centralt.

"PrimeLife håber på at tilføre de seneste privacy-forbedrende teknologier til disse fremkommende systemer," udtaler Camenisch.

Projektets første mål er at levere skalerbar og konfigurerbar privacy og identitetsadministration, som integrerer sig med fremkommende internettjenester og -applikationer, særligt sociale netværk.

På langt sigte er målet at give brugere mulighed for at beskytte deres privatliv i det uendelige.

Projektet vil stræbe efter at fremme mange teknologier, heriblandt grænsefladerne mellem menneske og maskine, konfigurerbare policy-sprog, nettjeneste-sammenslutninger og -infrastrukturer samt privacy-forbedrende kryptografi.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S