Dystre tider for Motorola og Sony Ericsson

Det er hårde tider for de store mobilproducenter. Både Motorola og Sony Ericsson er i problemer med stærkt faldende salg.

Krisen strammer til for amerikanske Motorola, der med stigende desperation må se til, at pengene fortsat styrtbløder ud af selskabet.

I selskabets andet regnskabs-kvartal tabte Motorola således godt 930 millioner kroner – eller godt 10 millioner kroner om dagen.

Resultatet er værre, end analytikerne havde forventet. Også Motorolas omsætning er faldet, ligesom antallet af solgte mobiltelefoner er faldet med 40 procent til 27,4 millioner enheder i kvartallet.

Motorola har længe været plaget af en stejl nedtur og meddelte fornylig, at selskabet splittes op, så den kriseramte mobildivision fremover bliver et selvstændigt selskab.

Motorola har desuden fået ny topchef og ny bestyrelsesformand i forsøget på at få skuden på ret kurs igen.

Sony Ericsson ned med 48 procent

Meget lystigere ser det ikke ud hos svensk-japanske Sony-Ericsson, hvor netto-indtjeningen i selskabets første regnskabs-kvartal er faldet med hele 48 procent før skat.

Det skyldes ifølge selskabet især, at salget af de lukrative avancerede mobiltelefoner er faldet.

Samtidig påpeger selskabet, at det har foretaget tunge investeringer i dets indtog på en række spirende vækstmarkeder, hvilket har påvirket indtjeningen i negativ retning.

Sony Ericsson taber dog fortsat markedsandele. Ifølge Financial Times er selskabets andel af det globale mobil-marked faldet med et procent-point til otte procent i årets første tre måneder.

Sony Ericsson omsatte i kvartallet for 20,5 milliarder kroner. Nettoindtjeningen blev knap halvanden milliard kroner – 48 procent under resultatet for det tilsvarende kvartal et år tidligere.

Det betyder, at sydkoreanske LG nu har overhalet selskabet på pladsen som verdens fjerdestørste mobilproducent.

Udviklingen følger meget godt verdens ubetinget største mobilproducent, Nokias, prognoser for det kommende år.

Nokia mener nemlig, at det globale mobilmarked står til at skrumpe i 2008.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil