Artikel top billede

Virtuelle projekter dømt til fiasko - men prøv alligevel

Ni ud af 10 virtuelle eksperimenter ender i fiasko og forlis. Alligevel er fordelene ved at bevære sig ud i de virtuelle verdener mange. Se her hvorfor.

Ni ud af 10 projekter i internettets virtuelle verdener ender i komplet fiasko inden for halvandet år.

Sådan lyder konklusionen i en undersøgelse, som analysehuset Gartner har udarbejdet med fokus på virksomheders eksperimenter med virtuelle verdener.

Trods fiasko og forlis er der dog fortsat et udbytte ved at kaste sig ud i de virtuelle eventyr, fastslår Gartner.

Indflydelsen på de forskellige organisationer ved at kaste sig ud i de virtuelle verdener, kan nemlig vise sig at være helt på højde med den effekt, som internettet har haft i sin tid, hedder det.

Grunden til, at de fleste af projekterne forliser er nemlig, at virksomhederne fokuserer på teknologierne fremfor på at forsøge at forstå forbrugernes behov.

”Mange virksomheder har lært lektien på den hårde måde. De er nødt til at forstå, at de virtuelle verdener markerer en overgang fra net-sider til net-steder. De skal forstå, at en succesfuld virtuel tilstedeværelse begynder med mennesker – ikke med god grafik,” lyder det fra Steve Prentice, analytiker i Gartner.

Cool-faktor begyndelsen til enden

Også selskabernes motiver for at engagere sig i de virtuelle verdener er en god grund til den meget lave succes-rate.

Gartner peger nemlig på, at mange selskaber har kastet sig ud i de virtuelle eksperimenter, fordi de har haft en høj 'cool-faktor' eller fordi konkurrenterne har været i gang. Og det har været begyndelsen til enden for dem, fordi de har manglet klare mål med projektet.

Mange fordele

Ifølge Gartner er der mange fordele ved at gøre sig erfaringer med de virtuelle verdener – det gælder ikke mindst som en alternativ kommunikations-kanal.

”Virksomhederne har brug for at formulere deres virtuelle strategi og indarbejde den i deres internet-strategi. Tilstedeværelse i en virtuel verden skal ikke erstatte '2D-verdenen' men være et supplement,” siger Prentice.

Gartner forventer, at op mod 70 procent af alle organisationer vil have etablereret deres egen virtuelle verden inden 2012. Analysehuset forventer, at det vil blive med langt større succes, fordi forventningerne vil være laver og målene klarere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere