Håndterbare krav

Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.

Hos forsvaret anvender man en af Danmarks største SAP-løsninger, og her står Siemens for driften af SAP-systemet.

Forsvaret har sikret sig ret til at auditere Siemens’ drift af systemet.

“Vi har en kontraktklausul om, at vi kan gå ind og revidere. Vi har sagt, at det er vores system, og vi har ret til at stille supplerende spørgsmål til det, der foregår,” siger Michael Jarlbæk.

Som ved al it er det vigtigt, at man får specificeret kravene til outsourcing-leverandøren.

“Det er gammel visdom: Det skal beskrives, hvad der skal leveres, samt hvornår og hvordan leverandøren skal levere,” siger Carsten Raasteen.

Man skal dog passe på ikke at blive for detaljeret, mener Michael Jarlbæk.

“Hvis man stiller meget detaljerede og komplekse krav, så skræmmer man leverandørerne væk. Der kan man måske træde lidt tilbage og sikre sig, at man har revisionsret. Hvis man anvender et meget detaljeret kontrolprogram som Sarbanes-Oxley til en udlicitering af store løsninger, er der risiko for, at leverandørerne går kolde; de tør ikke byde på det. Stil dine krav, så de kan overskues, og det er håndterbart,” lyder anbefalingen fra Michael Jarlbæk.

Det er vigtigt, at man løbende kan følge op på kravene, nårman eksempelvis bliver klogere, og virkeligheden ændrer sig.

“Eksempelvis kan man stille krav om, at der skal testes, før man lægger ændringer i produktion. Her er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan det formuleres i kontrakten.

Det kan måske være formuleret på en måde, så der er nogle huller. Noget kategoriseres ikke som udvikling, men anses som opgraderinger og bliver derfor ikke testet. Men en SAP-opgradering kan lave lige så meget rav i den, som en lokal programmør i Danmark kan.

Det kan godt være, at SAP har testet løsningen i en konfiguration, men lige i vores miljø slår fejlen ud. Der må vi skærpe kravene. Hvis man har sørget for at have revisionsret, kan man fange det. Hvis man ikke har sikret sig en revisionsret, kan man stå med håret i postkassen,” siger Michael Jarlbæk.

Man skal specielt være opmærksom på den økonomiske side af retten til revision.

“Lige så snart leverandøren skal bruge tid på at svare på nogle af de spørgsmå, vi stiller, så kører faktureringsmaskinen. Kontraktmæssigt er vi blevet opmærksomme på, at det er en vigtig detalje,” siger Michael Jarlbæk.

Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job