Fang faresignaler

Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.

Et relativt nyt begreb er begyndt at finde vej ind i servicekontrakterne.

Det er det juridiske begreb proaktive misligholdelsesbeføjelser.

Her prøver man at definere situationer, der kan indikere fremtidige problemer hos leverandøren og derved komme nedbrud og uheld i forkøbet.

“Problemet med købeloven og dens sanktionsmuligheder er, at de er reaktive. Det er først, når skaden er indtrådt, at man kan kræve erstatning. Hvis servicen er fundamental for forretningen, kan det være ligegyldigt, om man kan kræve erstatning, når skaden er sket," forklarer Carsten Raasteen.

"Forretningen kan være død efter et nedbrud. Derfor prøver man at være proaktiv ved at definere triggering events. Det kan være en brugerundersøgelse hos kunden, der viser, at kundens medarbejdere er utilfredse med den leverede service. Det kan også være udskiftning af nøglemedarbejdere hos leverandøren,” forklarer Carsten Raasteen.

"Hvis sådanne triggering events opstår, får kunden visse rettigheder, indtil der er rettet op på tingene. Eksempelvis ugentlige møder med leverandørens topledelse, så det sikres, at der er opmærksomhed på problemerne. Eller at leverandøren skal udarbejde en skriftlig afhjælpningsplan,” forklarer Carsten Raasteen.

Leverandørerne er ikke glade for det, og det er da også et spørgsmål om forhandling, hvor vidt proaktive misligholdelsesbeføjelser kommer med i en kontrakt.

“Det afhænger af styrkeforholdet mellem kunde og leverandør. En mindre stærk leverandør kan presses til skrappere vilkår, mens en stærk leverandør med en veletableret kontraktpraksis ikke er så let at rokke ved forhandlinger,” siger Carsten Raasteen.

Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

    Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job