Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Fang faresignaler

Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.

Et relativt nyt begreb er begyndt at finde vej ind i servicekontrakterne.

Det er det juridiske begreb proaktive misligholdelsesbeføjelser.

Her prøver man at definere situationer, der kan indikere fremtidige problemer hos leverandøren og derved komme nedbrud og uheld i forkøbet.

“Problemet med købeloven og dens sanktionsmuligheder er, at de er reaktive. Det er først, når skaden er indtrådt, at man kan kræve erstatning. Hvis servicen er fundamental for forretningen, kan det være ligegyldigt, om man kan kræve erstatning, når skaden er sket," forklarer Carsten Raasteen.

"Forretningen kan være død efter et nedbrud. Derfor prøver man at være proaktiv ved at definere triggering events. Det kan være en brugerundersøgelse hos kunden, der viser, at kundens medarbejdere er utilfredse med den leverede service. Det kan også være udskiftning af nøglemedarbejdere hos leverandøren,” forklarer Carsten Raasteen.

"Hvis sådanne triggering events opstår, får kunden visse rettigheder, indtil der er rettet op på tingene. Eksempelvis ugentlige møder med leverandørens topledelse, så det sikres, at der er opmærksomhed på problemerne. Eller at leverandøren skal udarbejde en skriftlig afhjælpningsplan,” forklarer Carsten Raasteen.

Leverandørerne er ikke glade for det, og det er da også et spørgsmål om forhandling, hvor vidt proaktive misligholdelsesbeføjelser kommer med i en kontrakt.

“Det afhænger af styrkeforholdet mellem kunde og leverandør. En mindre stærk leverandør kan presses til skrappere vilkår, mens en stærk leverandør med en veletableret kontraktpraksis ikke er så let at rokke ved forhandlinger,” siger Carsten Raasteen.

Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere