Rigtigt mange internet-selskaber fra web 2.0-generationen har indtil videre haft rigtigt svært ved at producere nogen nævneværdig form for omsætning, selv om de har været med til at sparke en bølge af internet-udvikling i gang.
Sådan skriver Financial Times, der peger på, at selskaber indenfor eksempelvis sociale tjenester, blogs og lignende typer - der baserer sig på brugerskabt indhold – har svært ved at banke en fornuftig omsætning på benene.
Dermed ser det ikke ud til, at der på dette område har været nogen udvikling i en økonomisk fornuftig retning på trods af fire års indædt eksperimenteren og forsøg på at få trykket omsætningen i vejret.
Denne udvikling ser ikke ud til at vende, i det den nuværende økonomiske afmatning er endnu en barriere, der skal overvindes.
"Der vil blive ryddet grundigt op i det næste år eller to, hvor mange Web 2.0-firmaer vil forsvinde," siger Roger Lee fra Battery Ventures til Financial Times.
Avisen skriver dog, at den manglende omsætning ikke har været nogen hindring for kapitaltilførslen til web 2.0-selskaberne, der også fortsat ofte bliver opkøbt af andre selskaber.
"Men hvis man ser på værdi-fastsættelsen, under man sig ofte over, hvilken fantasi-omsætningen den er baseret på," siger Mitchell Kertzman fra ventureselskabet Hummer Winblad til Financial Times.