Artikel top billede

Problemerne tårner sig op for Rejsekort

Politikerne begynder nu for alvor at grille organisationen bag det digitale rejsekort. Årsagen er gentagne overskridelser af tidsplanerne, dårlig samarbejde og ringe projektstyring.

Tilliden til leverandøren af det digitale Rejsekort daler, og politikerne stiller flere og flere kritiske spørgsmål.

Selskabet bag projektet, Rejsekort A/S, erkender over for Folketingets Trafikudvalg, at problemerne med projektet er omfattende, hvilket Computerworld har omtalt i en stribe tidligere artikler som for eksempel Rejsekortet sætter taksten som vinden blæser

og Dansk Rejsekort pivåbent for hackerangreb.

"Der er bestyrelsesmøde i Rejsekort på mandag, og så må vi have en udmelding om, hvordan det går. Om det kan lade sig gøre eller ikke lade sig gøre for dem at lave det rejsekort," siger socialdemokratiets trafikpolitiske ordfører til Computerworld.

I stil med Heunicke har også Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen været i medierne med krasse kommentarer til kompetencen hos de ansvarlige for projektet.

Tillæg til kontrakten

Rejsekort A/S har forhandlet med leverandøren East-West om "et kontrakttillæg IV, der blandt andet indebærer en ny tidsplan."

Om det her nye tillæg til kontrakten også giver Rejsekort A/S mulighed for at komme ud af det efterhånden omstridte projekt har Magnus Heunicke tidligere på måneden forsøgt at kaste lys over.

Heunicke spurgte blandt andet ministeren om "den nuværende tidsplan for Rejsekortet herunder indhold og tidsplan for de afgørende tests, kortet skal kunne klare ifølge bl.a. tillæg IV i kontrakten." Og derudover bedes ministeren også svare på "hvilke økonomiske og juridiske muligheder, der er for at opsige kontrakten om Rejsekortet?"

Indtil videre mangler Heunicke tilfredsstillende svar på flere af sine spørgsmål.

DSB har aktiemajoriteten

DSB sidder på flertallet af aktierne i Rejsekort A/S, og på samme måde som DSB giver togproducenten Ansaldobreda skylden for de stærkt forsinkede IC4-tog, retter Rejsekort A/S nu skytset mod leverandøren – konsortiet East-West Denmark

Konsortiet, der bruger TDC og IBM som underleverandører og ejes af Thales med 80 procent og Accenture med 20 procent, får hård kritik.

"Konsortiet arbejder ikke godt sammen. East-Wests planlægning og projektstyring er for dårlig, hvilket umuliggør en effektiv arbejdsrytme, lyder anklagerne fra Rejsekort A/S, som ifølge Ritzau konkluderer at:

"Tilliden til leverandøren er dalet gennem et stykke tid."

Busser med

Sidste nyt er, at cirka 20 busser bliver hægtet på systemet, så pilot-pendlerne kan bruge deres chipbaserede rejsekort i både tog og busser på nogle ruter mellem Roskilde og Holbæk.

"Vi skal afprøve noget, der fungerer eller er så tæt på at fungere, at vi kan lære noget af det," sagde Johannes Sloth, administrerende direktør for Movia, tidligere på måneden til Computerworlds trykte udgave.

Johannes Sloth har tidligere sparket fra sig i utilfredshed med, at de fleste planer vedrørende det digitale rejsekort skrider i alle retninger.

"Så meget forsinket, som vi er, er vi da ikke tilfredse, det siger sig selv. Man behøver ikke være vismand for at drage den konklusion. Det er alt muligt andet end tilfredsstillende," siger Johannes Sloth, der også erklærer sig parat til at råbe stop og trække busserne ud af pilottesten igen, hvis systemet begynder at genere passagerer og chauffører i stedet for at være en hjælp.

Farvel til landsdækkende

Siger Movia nej til det seneste tillæg IV til kontrakten, så hænger hele projekt rejsekort i en tynd tråd. Uden Movias 1.500 busser og cirka 220 millioner årlige passagerer forsvinder de fleste af busserne i det østlige Danmark fra projektet.

"Trækker Movia sig, betyder det sandsynligvis, at projektet må opgives som et landsdækkende billetteringssystem," siger Henning N. Jensen, senior partner i konsulentfirmaet Pluscon, der blandt andet rådgiver virksomheder om elektroniske betalingsløsninger.

Han vil ikke afvise, at DSB måske kan finde på køre projektet videre i en mindre skala på et mere lokalt niveau.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere