Firefox vil nå markedsandel på 20 procent i juli

Hvis Mozillas Firefox fortsætter sin nuværende udvikling, rammer den en markedsandel på 20 procent næste måned.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Browseren Firefox øgede sin markedsandel med 0,6 procent i maj og udgjorde dermed 18,4 procent af alle browsere, der blev brugt i maj.

Samtidig er browseren uhyggelig tæt på at nå en vigtig milepæl, meddeler Net Applications, der måler web-trafik på mere end 40.000 partnersites.

”Firefox skulle gerne nå en markedsandel på 20 procent i løbet af juli,” fortæller Vince Vizzaccaco, marketingchef for Net Applications.

Stigningen er Firefox’ største siden marts 2007.

”Firefox har opsving igen, men set over længere tid er virksomhedens fortjeneste ikke noget ud over det sædvanlige,” udtaler Vince Vizzaccaco.

”Udover den stilstand, Firefox oplevede i midten af 2007, har væksten været ret konsekvent.”

Vince Vizzaccaco henviser til nogle måneder sidste sommer, da Mozillas browser mistede markedsandele. Perioden varede fra maj 2007 - med et fald på 0,9 procent i forhold til måneden før - til juli med et fald på 0,2 procent.

Selv om Vince Vizzaccaco ikke giver sidste måneds ændring i browserens update dialog al æren for Firefox’ vækst, fremhæver han den.

”Mozilla har implementeret en ændring i Firefox 3.0 RCI (Release Candidate 1), hvor installationen nu har et afkrydsningsfelt, der sætter Firefox til default-browser,” fortæller han.

Blankt nej til kritik

Vince Vizzaccaco nægtede at kritisere Mozilla for ændringen.

”Muligheden er vist klart og tydeligt i modsætning til Safari, som fejlagtigt kaldte installeringen af Safari en ’opdatering’, men efterfølgende ændrede det til en ’installering’.

I marts begyndte Apple at bruge sin Software Update, som er pakket med virksomhedens Windows-software, herunder det populære iTunes, til at fremme brugen af Safari på Windows.

Til at begynde med tilbød Apple sin browser til enhver, der kørte Software Update, uanset om Safari var installeret på pc’en eller ej.

Det skabte vrede hos blandt andre Mozillas administrerende direktør, John Lilly.

Nogle uger senere ændrede Apple sit Windows update tool til flere separate nye installeringer – for eksempel Safari 3.1 – frem for de traditionelle opdateringer.

Firefox 3.0, som Mozilla stadig har planer om at udsende i denne måned, steg med 0,2 procent i maj. Apples Safari vandt også markedsandele med en stigning på 0,5 procent til 6,3 procent, mens Opera Softwares Opera steg med 0,02 procent til 0,7 procent.

Disse stigninger skete på bekostning af Microsofts Internet Explorer, som faldt mere end et procentpoint i markedsandel til 73,8 procent i maj.

For to år siden stod Internet Explorer for 84,1 procent af alle browsere, der blev brugt til at få adgang til sider, der var drevet af Net Applications kunder.

”Apple oplever fortsat vækst i Macs markedsandel, og nu hvor Internet Explorer ikke er tilgængelig på Mac mere, oplever vi, at Safari og Firefox erobrer markedsandele ved at udnytte fordelene ved Mac,” udtaler Vince Vizzaccaco som forklaring på Safaris – og i mindre grad Firefox’ vækst.

Vince Vizzaccaco besvarer også spørgsmål vedrørende troværdigheden af dataene for maj.

I begyndelsen af sidste måned opdagede Net Applications, at en storstilet online markedsføringskampagne, der kun var rettet mod brugere af Internet Explorer, havde forvrænget tallene for april, og man oplyste fejlagtigt, at både Firefox og Safari var faldet væsentligt i markedsandele.

Virksomheden lavede en ny opgørelse af dataene og udsendte en opdatering den 7. maj.

”Hver rapport får nu et QA-stempel, når den er blevet gennemgået og bekræftet,” fortæller Vince Vizzaccaco.

”Vi ønsker at fortsætte med at få vores data om markedsandele ud så hurtigt som muligt, og på denne måde giver vi vores læsere sikkerhed for, at dataene er bekræftet.”

Oversat af Mille Bindslev

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Test Consultant

Nordjylland

AK Techotel A/S

Positiv systemadministrator

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren IT-tekniker indenfor serverhardware og datacenterdrift

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S