Analytiker: Franskmænd ude efter mobilkunder

Teleanalytiker John Strand mener, at France Telecom udelukkende er ude på at få flere mobilkunder med buddet på TeliaSonera. Han tvivler på den franske gigants evner.

Artikel top billede

I morges sendte France Telecom et tilbud til ejerne af den svensk-finske telegigant TeliaSonera.

Et bud som TeliaSonera straks manede i jorden, selv om franskmændene bød svimlende 201 milliarder danske kroner.

Den danske teleanalytiker John Strand mener, at det er ganske fornuftigt. For han har ikke den store fidus til France Telecoms evner på markedet.

"De hører ikke til blandt de smarteste operatører, de valgte at kaste håndklædet i ringen og forlod Danmark," nævner John Strand. Han forklarer, at Danmark, Sverige og Holland er lande France Telecom har forladt med store tab til følge og i England, Spanien og Polen er firmaet under et voldsomt pres

Sexet skandinav

Den danske teleanalytiker har svært ved at se de store synergi-effekter, hvis France Telecom får held med sine tilnærmelser. Han forklarer, at de to firmaer dog har deres styrker to forskellige steder.

"France Telecom er et selskab, der har en meget høj vægt af fastnet-kunder. TeliaSonera er helt anderledes. Det er primært et mobilselskab," siger John Strand, der mener, at netop TeliaSoneras mange mobilkunder, er grunden til, at France Telecom har budt på TeliaSonera.

"De gør det for at få en større andel mobilkunder. Det betyder, at de vil være mere sexede at se på for investorer," siger John Strand.

Han vurderer, at det er naturligt, at TeliaSonera i første omgang giver franskmændene den kolde skulder. Især fordi en stor del af tilbuddet fra France Telecom skal betales med aktier i firmaet.

"TeliaSoneras bestyrelse skal jo spørge sig selv: Er det interessant at være aktionærer i den sammenlagte virksomhed," siger John Strand.

Annonceindlæg fra Arctic Wolf

Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job