Microsoft og Google rammes af nervøst aktiemarked

Google og Microsofts aktiekurser stryger nedad. Et hysterisk aktiemarked reagerer for tiden prompte på selv de mindste tegn på stilstand.

Artikel top billede

Stemningen på aktiemarkedet er spændt i disse nedgangstider. Selv de mindste krisetegn kan vække bekymring hos investorerne.

Det måtte både Google og Microsoft sande torsdag eftermiddag, da børserne lukkede på Wall Street i New York.

Både Google og Microsofts aktier indkasserede fald på henholdsvis otte og seks procent, beretter Financial Times.

Faldene skyldes, at både Google og Microsoft løftede sløret for deres kvartalsregnskaber.

Det var langt fra dystre tal ,som virksomhederne diskede op med, men alligevel levede de ikke op til investorernes forventninger.

Investorerne beroliges

Microsoft beroliger investorerne med, at pc-markedet står stærkt og understreger, at virksomhedens mange forretningsområder er et effektivt værn mod nedgangstider.

Trods markedets kontante reaktion kan Google melde om en stigning i nettoindtjeningen på 42 procent. Det er ifølge Financial Times er en anelse højere end markedets forventning.

Det er et tegn på, at annoncemarkedet for søgemaskiner er modstandsdygtig overfor et ellers presset annoncemarked, hævder Google.

I USA og Storbritannien kan Google ligeledes melde om rekordstigninger i både annonceindtægter og antallet af kliks hos annoncører fra både bil- og rejsemarkedet. Det er brancher, der normalt betragtes som særligt konjunktur følsomme.

Bekymring trods stigninger

Det tilfredsstiller dog ikke investorerne på Wall Street.

Financial Times skriver, at investorerne i disse tider har deres øjne stift rettet mod især Google og reagerer resolut på selv den mindste antydning af, at verdens måske mest dynamiske internetvirksomhed er ved at miste pusten.

På Wall Street hæfter man sig ifølge Financial Times særligt ved Googles stigende omkostninger og, at stigningen i indtjeningen per aktie er lavere end forventet.

Desuden afventer markedet fortsat, hvornår Google for alvor begynder at slå kapital af annoncemarkedet for mobilinternet og videotjenester.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil