SKAT holder styr på forretningen med BI-løsning

Hos SKAT er forventningerne høje til en ny business intelligence-løsning, der skal gøre beslutningsprocesserne mere effektive.

Artikel top billede

SKAT har netop taget et nyt business intelligence-værktøj i brug. Det drejer sig om et såkaldt dashboard, der visuelt præsenterer udviklingen på en række udvalgte nøgletal.

Idéen er, at der skal være hurtigere og lettere adgang til relevante data for primært cheferne. Sådan har det nemlig ikke altid været, forklarer chefkonsulent hos SKAT, Eskild Linde Nielsen.

Opgør med træg arbejdsgang

"Tidligere havde vi ledelsesrapporter, der var spredt ud i både Word og Excel. Det var ikke særligt pædagogisk, for hvis man kun var interesseret i tallene på side 16, så skulle man sidde og bladre rundt," siger han.

Det er den arbejdsgang, der tidligere har været genstand for kritik internt i direktionen, hvor ikke alle har været lige tilfredse med det overblik, som det gav. Det skal der nu laves om på.

Derfor har SKAT købt sig til et nyt Business-intelligence-værktøj udviklet af BI-huset Affecto.

Det nye system lægger nøgletallene ned i grafiske præsentationer, som direktionen hurtigt kan klikke sig ind på. Og det indvarsler en ny tid med mere præcise informationer.

"Nu er frekvensen for, hvor hurtigt medarbejderne får data, langt højere. Der har tidligere været kritik af, at tallene ikke har været så tidstro, fordi der var en måneds forsinkelse på dem," siger han.

Ikke kun for chefer

Dashboardet er i øjeblikket mest tænkt som et værktøj, der skal hjælpe ledelsen med at lette beslutningsprocesserne.

Det har dog også andre perspektiver.

På længere sigt er det nemlig meningen, at alle medarbejdere i SKAT skal kunne bruge systemet. Det skal bidrage til en større forståelse af, hvad den enkelte chef sidder og arbejder med, forklarer Eskild Linde Nielsen.

"Idéen er at synliggøre over for de andre medarbejdere, hvad det er, man går og laver. Hvad er det, man bidrager med. Med en grafisk præsentation er det lettere at få det overblik," siger han.

Brugervenlighed til borgerne

Også SKATs kunder står til at kunne nyde godt af den nye teknologi. Den skal blandt andet gøre det lettere for borgerne at orientere sig i de mange informationer, der er tilgængelige på deres hjemmeside.

"På sigt vil vi også bruge den grafiske fremstilling til at lægge forskellig information ud på nettet. Hvor mange bruger for eksempel Tast-selv-service, eller hvor mange får medhold i klager," forklarer han.

Det bliver dog ikke lige i denne omgang. Implementeringen af det nye system koster nemlig nogle kræfter, og der er ikke ressourcer til at udbrede systemet yderligere for øjeblikket, erkender Eskild Linde Nielsen.

"Når man indfører sådan et nyt værktøj, så tager det tid at få opbygget kompetencer omkring det, men på den lange bane er det klart målet at få det udbredt," siger han.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    AK Techotel A/S

    Positiv systemadministrator

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S