Danske SAP-brugere: Vi blander os ikke i prispolitik

Mens der er utilfredshed med SAP's annoncerede support-stigninger i England og Tyskland, ønsker dansk SAP-brugergruppe ikke at tage stilling til prisstigningerne.

Artikel top billede

(Foto: Lene Sekjær)

Mens SAP-brugergrupperne i England og Tyskland aktivt lufter deres utilfredshed med prisstigninger på SAP-support, så ønsker den danske SAP-brugergruppe ikke at melde ud om, hvordan de opfatter prisstigningerne.

16. juli i år meddelte SAP, at pr. 1. januar 2009 vil standard og premium support blive erstattet af enterprise support.

Standard support koster i dag 17 procent af kontraktsummen, mens enterprise support koster 22 procent af kontraktsummen.

Prisstigningen vil blive gradvist indført for eksisterende SAP-kunder, så det er først i 2012, at den fulde enterprise support licens på 22 procent skal betales.

Ifølge SAP vil en kunde, der nu betaler 17 procent for standard support, komme til at betale 18.3 percent i 2009 for enterprise support.

Ændringen er obligatorisk, så kunder med standard eller premium support kan altså ikke undgå at komme til at betale for enterprise support.

"Bliver svært at acceptere"

Supportændringerne har fået den engelske brugergruppe til at komme med en udtalelse om ændringerne.

Her hedder det blandt andet:
"Ændringens tvungne natur sammen med prisforhøjelsen har givet et stort negativt feedback fra vores medlemer. Der er tale om en 29.4 procents omkostningsforhøjelse over de næste fire år for eksisterende SAP-kunder, og det bliver meget svært at acceptere."

Den tyske SAP-brugergruppe DSAG er også skeptisk overfor de varslede supportændringer.

Ingen fælles dansk holdning

Foreningen af SAP brugere i Danmark (FSD) ønsker ikke at følge i sine engelske og tyske kollegers fodspor og komme med en officiel udmelding om prisstigningerne.

"FSD har ikke nogen fælles holdning til SAP's licensprisstigninger," lyder det fra foreningens forretningsfører, Jens Øe, der uddyber:

"FSD har ikke tradition for, at blande sig i SAP's prissætning af produkter og ydelser. Dette har naturligvis flere gange været drøftet på vores generalforsamling og er hver gang blevet afvist af et stort flertal."

FSD drives af SAP brugere og teknikere i de enkelte medlemsvirksomheder og fokus er derfor, ifølge Jens Øe, på erfaringsudveksling medlemmerne imellem.

"Det betyder dog ikke, at FSD ikke kan have en kritisk holdning i forbindelse med visse spørgsmål, og vi har da også fundet det formålstjenligt at rette fælles henvendelse i nogle tilfælde til SAP, men lige omkring prissætning har medlemmerne altså indtil videre ønsket at agere individuelt," forklarer Jens Øe.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Danoffice IT

IT-supporter

Københavnsområdet

KMD A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S