Hjælp - jeg kan ikke betale

Klumme: Næsten en fjerdedel af alle e-betalinger fejler. Det kan der være flere grunde til, men hvis firmaet kontakter kunden, kan der som regel findes en løsning til gavn for forretningen.

Artikel top billede

Mange e-butikker er bange for at maile kunderne, da de tror, at mails generelt irriterer folk, men det passer ikke. Folk elsker at modtage mails, hvis de er relevante, og der er mange relevante muligheder.

En af dem, der virker rigtig godt for Spamfighter, er den mail, vi sender til folk, der ikke gennemførte en betaling. Mailen bliver sent, hvis folk vælger et af vores produkter, indtaster navn og adresse, men aldrig gennemfører selve betalingen, altså der hvor der skal indtastes kreditkortnummer m.m.

I betalingsprocessen kan der nemt gå noget galt. Folk kan taste forkert kreditkortnummer. De kan have problemer med at gennemskue, hvad CVC-koden er. Det kan være, at det betalingsmiddel, de foretrækker, ikke modtages af butikken. Telefonen kan ringe, eller de bliver afledt eller meget andet.

I Spamfighter fejler 23 procent af alle betalingsforsøg, og de fordeler sig således:

• 34 procent forsøgte at betale med et kort, vi ikke tager, eller de har tastet forkert.
• 16 procent har et kort, der er udløbet.
• 15 procent har et kort, der bliver afvist.
• 8 procent skriver forkert CVC-nummer.
• 6 procent har fejl i deres kort eller kortnummer.
• 5 procent har lavet underlige ting under transaktionen og har derfor ikke et unikt ordre-id.
• 4 procent er ramt af fejl i transaktionen.
• 3 procent har fejl i udløbsdato eller kontrolcifre.
• 3 procent har overskredet deres købsgrænse.
• 1 procent har et spærret kort.
• 1 procent skal kontakte deres kortselskab.

Bruger-svar er guld værd

Når en fejl sker, så sender vi automatisk en mail. Den lyder noget i retning af:

"Kære Hans-Peter, mit navn er Christian. Jeg er sælger i Spamfighter, og jeg kan se, at du prøver at betale, men der må være gået et eller andet galt. Er der noget, jeg kan hjælpe dig med?"

Denne mail er der rigtig mange, der svarer på. Et typisk svar er:

"Tusind tak for hjælpen, men jeg ombestemte mig lige", eller "Godt du mailede, jeg kan simpelthen ikke få mit kreditkort til at fungere" eller "Hvorfor tager I ikke American Express?".

De svar, vi får, er guld værd. Specielt i udlandet er vi blevet opmærksom på, hvor vigtigt det er at modtage de lokale debitkort, altså det der svarer til Dankort i Danmark. Da vi fandt ud af det, så steg vores omsætning voldsomt i blandt andet Holland, Tyskland og Frankrig, og det var informa­tion vi fik ved at spørge folk.

Dertil opfattes det generelt som knaldgod service, og vi får meget ros for den funktion. De sidder med et problem, og næsten samtidig får de en hjælpende hånd fra os, det virker utroligt professionelt, og det er med til, at folk fortæller om vores gode service.

Slutteligt, så redder vi hver dag mange ordrer, som ellers ville være gået tabt, og det giver penge i kassen. Det er næsten altid muligt at hjælpe folk, hvis man ved, at der er et problem, men ved man det ikke, så er det svært at yde den gode service, kunderne forventer.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, adm.dir. og stifter af Amino.dk samt forfatter til en bog om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Region Midtjylland

    License Manager med blik for overblik

    Midtjylland

    PensionDanmark

    Senior Data Scientist

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Softwareudvikler til PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse