Sådan undgår du fiasko, når du outsourcer it

Fire af de dygtigste outsourcing-eksperter giver deres - og deres kunders - bedste råd. Ved at følge dem undgår du de fejl, der alt for ofte fortælles om i skrækhistorierne.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Selvom det kan være underholdende at læse skrækhistorier om outsourcing - især hvis det ikke er en selv, det er gået ud over - er det endnu bedre at få muligheden for at lære af andres fejl.

Derfor får du her en oversigt over en række brancheeksperters bedste råd, der er baseret på deres egen og deres kunders erfaringer.

Brancheeksperterne er:
Larry Harding, grundlægger og leder af det globale konsulentfirma High Street Partners.

Steve Martin, konsulent og partner i Pace Harmon.

Peter Geisheker, CEO for marketingfirmaet Geisheker Group.

Patrick Dolan, CEO for BPO Management Services.

1. - 4. råd

1. Sæt klare mål

Det er ikke fordi, de mest velforberedte planer ofte går galt. Det er fordi, det ofte ikke var så velforberedt til at starte med.

Der er mangel på erfaring i, hvad det medfører at outsource. Det påvirker for eksempel både økonomiafdelingen og de fleste andre afdelinger at kaste sig ud i et globalt salgs- og marketing-udspil.

2. Find en egnet udbyder

Sørg for, at din serviceudbyder kan mere end bare at kode og implementere.

En outsourcer skal passe til kulturen og forretningsmålene i virksomheden og have den rigtige erfaring, være god til at kommunikere og have en passende arbejdsstil.

Husk at outsourceren bliver en del af virksomheden og skal passe ligeså godt ind som de rigtige medarbejdere.

3. Tænk ikke kortsigtet

Interessenter farer ofte vild i selve aftalen. I et forsøg på at spare penge for virksomheden skifter fokus over til at dokumentere fordelene ved aftalen og fastlægge priser, besparelser, betingelser og vilkår.

Der mangler ofte fokus på det langsigtede resultat, der er ønsket for at kunne retfærdiggøre sådan et fundamentalt skift i virksomhedens drift.

4. Bland aldrig salg og aflevering sammen

Fokuser på at få en god aflevering - det er det ultimative formål med aftalen, men det bliver ofte overset, når først papirerne er underskrevet. Det er afleveringsdetaljerne, der går tabt ved overgangen fra dem, der underskriver aftalen til dem, der udfører arbejdet.

5. - 8. råd

5. Ændr holdning til it

Lad være med at betragte it som en omkostning og se det i stedet som en værdi.

Sådan et skift afklarer, hvad der er vigtigt for virksomheden, og hvad der er generisk og dermed, hvad der bør være kandidat til at blive outsourcet.

6. Få styr på kommunikationen

Sørg for at serviceudbyderen forstår projektets specifikationer. Vær så detajleret og præcis som muligt.

Når du flytter it-funktioner ud af organisationen, er der brug for en hel del koordinering og kommunikation frem og tilbage - mere end når der flyttes rundt på funktioner internt i organisationen.

7. Forvent at få hvad du betaler for

Hvis du sætter for mange økonomiske grænser for outsourceren, skyder han genvej.

8. Vær tilstede hos serviceudbyderen

Hvis det er muligt, så skriv ind i budgettet, at der altid skal være en medarbejder hos serviceudbyderen.

Du skal kunne holde øje med, hvad der sker og have en udsendt på stedet, så outsourceren også har en forbindelse til dig.

9. - 12. råd

9. Fasthold ansvaret

Outsourcing bør ikke betyde, at du frasiger dig ansvaret.

Du har stadig ansvaret for de overordnede resultater, så du bør være aktivt involveret i arbejdet med - og ledelsen af outsourceren.

10. Få ledelsens godkendelse

Sørg for at involvere interessenter på ledelsesniveau, for eksempel CIO'en på kundesiden og CEO'en på leverandørsiden.

Lad være med at uddelegere alle opgaverne til mellemledelsen.

11. Vælg de rigtige projekter til outsourcing

I mange tilfælde bliver beslutningen om at outsource taget af de forkerte årsager.

It-afdelingen har tendens til at aflæsse det, der er uønsket, fremfor at finde ud af, hvad det giver mening af outsource.

Hvad der skal outsources afhænger af virksomhedens mål. Hvis det primære mål er at spare penge, er det en god ide at starte med de applikationer, der koster flest penge.

12. Ryd op før du outsourcer

Virksomheder har tendens til at læsse deres problemer over på outsourcere og derefter blive overrasket over, at det ofte medfører et dårligt resultat.

Hvis virksomheden ikke kunne få systemerne i orden, hvordan kan man så forvente, at outsourceren kan?

Det er faktisk sværere for outsourceren, fordi det kan være svært at beslutte, hvad der er 'rigtigt', hvis man ikke har kendskab til virksomhedens historie, kultur og forretningskontekst.

Det er også en god idé at indføre nye systemer selv og derefter outsource drift og vedligeholdelse.

Oversat af Mille Bindslev

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Politiets Efterretningstjeneste

    DevOps Softwareudvikler i PET

    Københavnsområdet

    Erhvervsstyrelsen

    AI-udvikler til LLM-team i Erhvervsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse