50 it-pionerer: 6-10

Tilbage til oversigten

6. Ray Tomlinson
I 1971 sendte Ray Tomlinson en meddelelse, der endte med at nå ud i alle verdens hjørner: En e-mail fra én
ARPANet-host til en anden. Når man åbner sin e-mail og ser, at der er 112 ulæste meddelelser i indbakken, får man måske ikke ligefrem lyst til at takke Ray Tomlinson.

Men hvor ville digital kommunikation være uden e-mailen? Ray Tomlinson kom også på ideen til at bruge symbolet @ til at adskille brugernavnet fra host-navnet i en mail-adresse.

7. Douglas Engelbart
Douglas Engelbart er manden bag computer-musen.
Han fik patent på sin ide til en "X-Y position indicator for a display system" i 1967 og gav det kaldenavnet "mousing" på grund af halen.

Selvom det er svært at forestille sig at arbejde uden en mus, fangede den ikke rigtig folks opmærksomhed det første årti. Men så begyndte man at bruge dem til Apple-computere.

Douglas Engelbart kunne ikke nøjes med én opfindelse, så han og hans forskningslaboratorium udviklede også en tidlig version af et online-lagringssystem - og demonstrerede endda videokonferencen i 1968.

8. Bill Hewlett og Dave Packard
Ingen virksomhed har berørt så mange sider af teknologi som Bill Hewlett og Dave Packard, to giganter fra Silicon Valley som opbyggede en kæmpe computervirksomhed ud af stort set ingenting.

Efter at have bygget tonegeneratorer til Walt Disney i 1940'erne gik Hewlett-Packard videre til at udvikle testudstyr til elektronik, før virksomheden sprang ud i computer-servere, pc'er, lommeregnere, kameraer og selvfølgelig printere. Efter et par usikre år er HP tilbage på toppen som den største teknologi-virksomhed i verden.

9. Shigeru Miyamoto
Videospil-industrien kollapsede i starten af 1980'erne, og i en periode så det ud til, at fænomenet ville gå over i historien som en døgnflue.

Men Shigeru Miyamoto holdt næsten egenhændigt industrien i live med sin opfindelse af en animeret figur ved navn Jump Man, som hurtigt blev kendt som Mario.

Shigeru Miyamotos indflydelse på gaming-industrien har været enorm lige siden, og i dag er han administrerende direktør for Nintendo. Hans seneste opfindelse er Wii Fit til spillekonsollen Nintendo Wii.

10. Shawn Fanning
Med Napster introducerede Shawn Fanning teknologien, der kan betyde enden på internettet. I dag optager trafik fra peer-to-peer-programmer omkring 70 procent af al bredbånd.

Ifølge AT&T er peer-to-peer en afgørende årsag til, at virksomheden vil være nødt til at lave en radikal opgradering af sin infrastruktur, hvis den skal undgå, at internettet som vi kender det, bryder sammen inden 2010.

Altsammen på grund af en fyr, der ville finde en lettere måde at dele sange med fremmede.

Tilbage til oversigten

Foto: 6. BBN.com. 7. The Bootstrap Institute / Wikimedia Commons. 8. Hewlett-Packard. 9. IDG News Service. 10. Wikimedia Commons.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere