Telestyrelsen dumper i telestatistik

Fem skarpe: Flere år i træk har IT- og Telestyrelsens telestatistik vist, at it-danmark tordner frem. Men tallene er skrupforkerte. Læs styrelsens forklaring her.

Artikel top billede

IT- og Telestyrelsen er kommet i hård modvind, efter styrelsen og ministeren har måtte udsende en korrektion til den halvårige telestatistik.

Eksempelvis er antallet af FTTH-abonnementer (Fibers to the home) blev rettet fra 71.000 til 52.000.

En tidligere fejl i statistikken er, ifølge Business.dk, at antallet af bredbåndskunder blev pumpet op til også at tælle de personer, der får dørtelefonen leveret af bredbåndsselskabet ComX.

Styrelsens billede af talte IP-telefoni-minutter i Danmark tegnede også et skønmaleri.

Styrelsen gjorde antallet af talte minutter op til 90 millioner, det rigtige tal viste sig at være 40 millioner minutter.

Computerworld har stillet fem skarpe spørgsmål til kontorchef i IT- og Telestyrelsen Peter Hindsberger med ansvar for statistikken.

Fem spørgsmål til kontorchefen

Kan man overhovedet stole på tal fra IT- og Telestyrelsen?

"Ja, det synes jeg helt klart, man kan."

Hvordan kan det være, at alle fejlene kommer til at tegne et billede af et mere it-parat Danmark, end virkeligheden ser ud?

"Det er rigtigt, at der var tale om dobbelttællinger på fiberområdet. Men vi er ikke bedre end de indberetninger, vi modtager fra firmaerne. Vi har ingen interesse i, at statistikken ikke er retvisende."

Politikere er blevet misinformeret med tallene. Får det nogle konsekvenser internt i styrelsen?

"Vi og videnskabsministeren har været ude og korrigere tallene. Det er ligesom det. Men vi vil igen præcisere over for branchen, hvad der nøjagtigt skal indberettes med henblik på at imødegå lignende fejl."

Retter I jeres tal, når privatpersoner eller organisationer gør opmærksom på fejl?

"Vi gør, hvad vi kan få at få tallene rigtige - det har ingen mere interesse i end os. Vi er ikke interesseret i at lave skønmalerier.

Omkring antallet af fiberforbindelser var vi sågar ude og spørge firmaet igen, om det var de korrekte tal, og det sagde de ja til. Men det viste sig ikke at være tilfældet alligevel. Så ja, i videst muligt omfang reagerer vi på henvendelser, men er altså også afhængige af, at andre giver os de rigtige oplysninger."

Hvad vil I gøre for, at det ikke sker igen?

"Til stadighed arbejder vi på at blive skarpere. Og vi vil drøfte med branchen omkring, hvordan vi bedst gør de ting her op i statistikken, så vi skaber mest muligt gennemskuelighed."

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse