Software-tjenester vokser 27 procent i år

Ifølge analysehuset Gartner stiger den globale omsætning af erhvervsprodukter inden for SaaS i sådan et tempo, at markedet er fordoblet i 2012.

Artikel top billede

Kurven går opad for salget af SaaS-produkter.

Det bliver mere og mere populært at bruge software, som ligger på en fremmed computer. Den såkaldte software-as-a-service (SaaS). Blandt de mest kendte produkter er Gmail og Google Docs, som indgår i Google Apps. Det er gratis produkter.

Men markedet inden for kommercielle SaaS-produkter er også ved at puste sig op. Analysehuset Gartner vurderer, at værdien af markedet i år vil passere 37 milliarder kroner. En stigning på 27 procent.

Og i 2012 vil markedet være mere end fordoblet til 86 milliarder kroner.

"Indledende bekymringer omkring sikkerhed, responstid og service-tilgængelighed er blevet færre for mange organisationer, mens SaaS-forretnings- og beregningsmodeller er modnet, og indførelsen har grebet om sig," siger Sharon Mertz, der er forskningsleder hos Gartner.

Ifølge Gartner hænger den stadig stigende udbredelse sammen med, at virksomheder søger nye veje for at nedbringe deres udgifter til it-området, ligesom den øgede udbredelse af bredbånd også gør det nemmere for flere virksomheder at bruge web-baserede programmer.

Blandt de hurtigst voksende produkter inden for SaaS er kontorpakker.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil