Danske mobilbetalinger på vej med bus og tog

Der har i flere år været tale om, at gennembruddet for betaling med mobilen var lige om hjørnet. Læs om nogle af de danske eksempler på mobil-betaling her.

Artikel top billede

Reportage: Det kunne være så smart, hvis vi med klik på mobilen gennemførte en betaling. Slut med fumleriet efter småmønterne gemt nederst i lommen. Endnu er det dog meget begrænset, hvor mange steder, vi kan betale med sms.

Men det er på vej.

Det er indtrykket efter tirsdagens debat om mobil-betaling på Hotel Scandic i København.

På Fyn har buspassagererne siden januar kunnet betale med sms i et projekt mellem Fynbus og TDC.

"Kunderne er klar til konceptet med mobilbetaling. De har stemt i Vild med Dans, og det gælder også bedsteforældrene," siger Erik Bo Folkmann Mikkelsen fra TDC.

Telia har også rettet fokus imod området, som i dag udgør et marked på omkring 250 millioner kroner i Danmark.

Virksomheden går til januar i luften sammen med de andre danske teleoperatører om at levere mobilbetalinger til den offentlige transport i hovedstaden samt i DSB-tog.

Morten Aagreen fra TeliaSonera fremhæver de helt nye muligheder for at udarbejde markedsanalyser, hvis mobilbetalingerne integreres i hele DSB's salgssystem.

"Det giver mulighed for at maksimere afsætningen. Man kan udarbejde analyser af, at kunden købte en sandwich og steg på i København og senere købte kaffe i Odense," fortæller Morten Aagreen.

Frygt for overvågning

De nøjagtige statistikker over kundens adfærd åbner også for kritik om overvågning af kunderne.

Den kritik er dog uberettiget, mener teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.

"For mig at se er der ikke den store forskel i forhold til Dankort, som også efterlader spor," påpeger Torben Rune.

Han tror på, at betalinger med mobiltelefoner vinder frem de kommende år, men det kræver, at flere faktorer falder på plads.

Ifølge ham er der flere trusler, der kan ødelægge eller bremse udviklingen i mobilbetalinger.

"Det skal være baseret på åbne standarder. Det går ikke, at man eksempelvis skal have en Nokia for at betale et sted. I Danmark er vi vant til, at alle tager vores Dankort. Der skal være åbne standarder," siger Torben Rune.

Morten Aagreen er enig.

"Der skal være en standard uafhængig af operatør og bank. Sælgeren er ikke interesseret i kun at ramme Telias kunder," siger Morten Aagreen.

Flere teknologier i spil

Blandt de mobile betalingsmodeller, der bliver diskuteret heftigt, er Near Field Communication (NFC) og sms.

Den førstnævnte model indebærer, at der er en NFC-enhed i telefonen, som holdes tæt på terminalen. På den måde gennemfører kunden betalingen.

Sms, som i tilfældet hos Fynbus, kræver, at kunden sender en sms, hvorefter der kommer en sms retur med spørgsmål om, hvorvidt kunden ønsker at bekræfte købet.

Kunden svarer ja og gennemfører købet med svarbeskeden.

"Med konceptet er der mulighed for at købe en hal og opstille en masse vaskemaskiner, hvor kunderne kan betale over telefonen. Vaskeriet skal have en enkelt tekniker, der kan køre fra hal til hal, når der kommer fejl ind per sms," siger Erik Bo Folkmann Mikkelsen.

Barrieren ved registrering

En af de andre deltagere ved debatten, der var arrangeret af Dansk IT, var David Ventzel.

Han er medstifter af Glubbin, der leverer mobilbetalingssytemer til begivenheder i nattelivet.

Firmaet har valgt en betalingsløsning, hvor kunderne først skal registreres online. Det er ofte en hurdle, som brugerne har svært ved at komme over.

"Vi sælger billetter i nattelivet, og her vil vi meget nødig ende i en sag om solgte billetter til 14-årige," siger David Ventzel.

Med løsningen fra Glubbin får kunderne tilsendt et link på telefonen. Her får de en grafisk billet på mobilen. Et problem er dog, at skærmene på telefoner ofte er forskellige.

"Vi har testet det på 150 forskellige telefoner. Kunderne udskifter typisk mobilen hver 18. måned, og derfor skal man mindst gå 18 måneder tilbage for at teste enhederne," siger David Ventzel.

Til januar næste år lancerer DSB den mobile betaling. Projektet vil vise, hvor parate danskerne er til at bruge mobilen som betalingsmiddel.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef til Datacenter Infrastruktur og Compute i Karup, Aalborg eller København

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil