Artikel top billede

IDC anbefaler it-firmaerne til at holde tætte relationer til kunderne, når krisen er værst. Kunderne vil huske det, når krisen er ovre, og virksomheden igen er ovenpå.

Her rammer finanskrisen først i it-branchen

Det er hardwareleverandører og it-tjenester, som finanskrisen først rammer. Til gengæld slipper telebranchen billigt, vurderer IDC i en ny rapport.

Hvis en computer holder i tre år, holder den nok også seks måneder mere. Det er den logik, der formentlig rammer de danske hardwareleverandører under finanskrisen. De it-tunge firmaer udskifter deres maskiner lidt senere, når krisen rammer deres indtjening.

"Historisk har vi set, at hardware er det, virksomhederne først skærer ned på. Virksomhederne vurderer, hvor de kan gøre noget, der ikke gør specielt ondt. Standard-udskiftninger af maskiner efter et vist antal år er elastisk og kan skubbes," forklarer direktør Per Andersen fra IDC Nordic.

I undersøgelsen fra IDC vurderer analysehuset, at væksten på det danske it-marked vil ligge i omengnen af 2,5 til 3,5 procent. Det er i den gode ende af skalaen sammenlignet med resten af Vesteuropa.

It-services eller it-tjenester forbundet til specifikke projekter bliver også hårdt ramt af krisen, hedder det i rapporten fra IDC.

"En fem-årig outsourcing-aftale bliver selvfølgelig ikke ramt, men de projektrelaterede it-services som bestilles ad hoc vil blive revurderet i virksomheder, der overvejer at udrulle et nyt system. Firmaerne overvejer, hvilke projekter de skal køre, men også hvilke de kan udskyde," siger Per Andersen.

Folk vil stadig kommunikere

Den aftagende vækst slår dog ikke lige hårdt alle steder. IDC vurderer i rapporten, at telekommunikation og it managed services. Sidstnævnte indebærer eksempelvis outsourcet sikkerhed såsom screening af e-mails hos en ekstern udbyder. Det er tjenester, som virksomhederne fortsat får brug for, fremhæver IDC i rapporten.

Og det samme gælder med telekommunikationen.

"Kommunikation er generelt noget, folk er meget afhængige af. Du vil jo ikke holde op med at ringe til folk, selvom økonomien er lidt stram. Det samme gælder datakommunikation," siger Per Andersen.

Tilpas virksomheden til lavere efterspørgsel

Per Andersens vurdering ligger godt i tråd med Ericsson Danmarks forventninger til det nuværende og det kommende år.

"Generelt er det meget svært for os at vurdere effekten af finanskrisen, men telekommunikation er måske ikke det område, der bliver hårdest ramt, fordi folk stadig vil tale i telefon og surfe," fortalte administrerende direktør for Ericsson Danmark, Lars Tofft, til Computerworld i sidste uge.

I rapporten fra IDC er der en række råd til, hvordan virksomhederne kan komme finanskrisen i forkøbet. Et af dem er at tilpasse virksomheden i forhold til den lavere efterspørgsel, som er i udsigt.

"Noget af det vanskeligste er at skalere virksomheden ned, når økonomien begynder at blive dårlig, mens det er nemt at skalere op i gode tider. Juridisk og praktik er det svært, fordi firmaer ikke kan opsige folk fra dag til dag, men psykologisk er det også svært at erkende, at man er i den situation," siger Per Andersen.

Glem ikke kunderne

Per Andersen fremhæver, at virksomheder bør forberede sig på den kommende situation frem for at skære, når krisen først er indtruffet i den enkelte virksomhed. Det betyder dog ikke, at it-virksomhederne skal droppe deres investeringer. Tværtimod.

"Virksomhederne er også nødt til at forberede sig på, at krisen får en ende. Til den tid skal de ud i et marked, som har bevæget sig, og som efterspørger nye produkter. Det skal virksomhederne også forberede sig på, og derfor er et vist niveau af investeringer nødvendigt," forklarer Per Andersen.

Derfor hedder det i rapporten, at virksomhederne skal investere i færdigheder og ny teknologi. Og virksomhederne må endelig ikke glemme deres kunder, selvom det er krisetid.

I krisetid får it-firmaerne muligheden for at komme tæt på kunderne, og kunderne vil huske det, når krisen igen er ovre, lyder et andet råd fra IDC.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere