Her rammer finanskrisen først i it-branchen

Det er hardwareleverandører og it-tjenester, som finanskrisen først rammer. Til gengæld slipper telebranchen billigt, vurderer IDC i en ny rapport.

Artikel top billede

IDC anbefaler it-firmaerne til at holde tætte relationer til kunderne, når krisen er værst. Kunderne vil huske det, når krisen er ovre, og virksomheden igen er ovenpå.

Hvis en computer holder i tre år, holder den nok også seks måneder mere. Det er den logik, der formentlig rammer de danske hardwareleverandører under finanskrisen. De it-tunge firmaer udskifter deres maskiner lidt senere, når krisen rammer deres indtjening.

"Historisk har vi set, at hardware er det, virksomhederne først skærer ned på. Virksomhederne vurderer, hvor de kan gøre noget, der ikke gør specielt ondt. Standard-udskiftninger af maskiner efter et vist antal år er elastisk og kan skubbes," forklarer direktør Per Andersen fra IDC Nordic.

I undersøgelsen fra IDC vurderer analysehuset, at væksten på det danske it-marked vil ligge i omengnen af 2,5 til 3,5 procent. Det er i den gode ende af skalaen sammenlignet med resten af Vesteuropa.

It-services eller it-tjenester forbundet til specifikke projekter bliver også hårdt ramt af krisen, hedder det i rapporten fra IDC.

"En fem-årig outsourcing-aftale bliver selvfølgelig ikke ramt, men de projektrelaterede it-services som bestilles ad hoc vil blive revurderet i virksomheder, der overvejer at udrulle et nyt system. Firmaerne overvejer, hvilke projekter de skal køre, men også hvilke de kan udskyde," siger Per Andersen.

Folk vil stadig kommunikere

Den aftagende vækst slår dog ikke lige hårdt alle steder. IDC vurderer i rapporten, at telekommunikation og it managed services. Sidstnævnte indebærer eksempelvis outsourcet sikkerhed såsom screening af e-mails hos en ekstern udbyder. Det er tjenester, som virksomhederne fortsat får brug for, fremhæver IDC i rapporten.

Og det samme gælder med telekommunikationen.

"Kommunikation er generelt noget, folk er meget afhængige af. Du vil jo ikke holde op med at ringe til folk, selvom økonomien er lidt stram. Det samme gælder datakommunikation," siger Per Andersen.

Tilpas virksomheden til lavere efterspørgsel

Per Andersens vurdering ligger godt i tråd med Ericsson Danmarks forventninger til det nuværende og det kommende år.

"Generelt er det meget svært for os at vurdere effekten af finanskrisen, men telekommunikation er måske ikke det område, der bliver hårdest ramt, fordi folk stadig vil tale i telefon og surfe," fortalte administrerende direktør for Ericsson Danmark, Lars Tofft, til Computerworld i sidste uge.

I rapporten fra IDC er der en række råd til, hvordan virksomhederne kan komme finanskrisen i forkøbet. Et af dem er at tilpasse virksomheden i forhold til den lavere efterspørgsel, som er i udsigt.

"Noget af det vanskeligste er at skalere virksomheden ned, når økonomien begynder at blive dårlig, mens det er nemt at skalere op i gode tider. Juridisk og praktik er det svært, fordi firmaer ikke kan opsige folk fra dag til dag, men psykologisk er det også svært at erkende, at man er i den situation," siger Per Andersen.

Glem ikke kunderne

Per Andersen fremhæver, at virksomheder bør forberede sig på den kommende situation frem for at skære, når krisen først er indtruffet i den enkelte virksomhed. Det betyder dog ikke, at it-virksomhederne skal droppe deres investeringer. Tværtimod.

"Virksomhederne er også nødt til at forberede sig på, at krisen får en ende. Til den tid skal de ud i et marked, som har bevæget sig, og som efterspørger nye produkter. Det skal virksomhederne også forberede sig på, og derfor er et vist niveau af investeringer nødvendigt," forklarer Per Andersen.

Derfor hedder det i rapporten, at virksomhederne skal investere i færdigheder og ny teknologi. Og virksomhederne må endelig ikke glemme deres kunder, selvom det er krisetid.

I krisetid får it-firmaerne muligheden for at komme tæt på kunderne, og kunderne vil huske det, når krisen igen er ovre, lyder et andet råd fra IDC.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S