Fujitsu Siemens holder kursen under nye faner

Efter flere måneder med rygter og usikkerhed er medarbejderne hos Fujitsu Siemens Computers glade for at få besked om fremtiden.

Artikel top billede

Efter 10 års joint venture går Fujitsu og Siemens hver til sit. Siemens er blevet købt ud af Fujitsu Siemens Computers af Fujitsu, som fremover vil bruge den veletablerede producent til at fremme blandt andet serverudvikling i Europa.

Årsagen, til at japanske Fujitsu har valgt at købe Siemens' 50 procent ud, skal findes i, at det fælles joint venture var sat til at vare 10 år, fra 1999, med efterfølgende mulighed for genforhandling.

Tidsfristen, som udløber i 2009, satte tidligt gang i drøftelserne mellem de to parter, Siemens og Fujitsu. Siemens havde udstukket en strategi, som skulle refokusere den overordnede kurs indenfor energi, industri og sundhed, og it var ikke en del af den plan.

"Fujitsu Siemens Computers har hele tiden været ment som et 10-årigt forløb, og det var en del af kontrakten, at det skulle ende 1. oktober 2009," siger Barbara Schädler, marketingschef i Fujitsu Siemens Computers, til Computerworld.

"Man er nødt til at forberede sig på sådan en dato, og aktionærerne begyndte at tale om det for nogle måneder siden."

Server R&D

En del af Fujitsus strategi går på at styrke området for serverudvikling, og derfor flyttes de ressourcer nu til Tyskland, hvor det nuværende Fujitsu Siemens Computers' hovedkvarter ligger.

Virksomheden Fujitsu Siemens Computers (FSC), som i praksis har fungeret som en selvstændig virksomhed, uden videre kontakt til hverken Siemens eller Fujitsu, kan nu se frem til at blive en del af selskabet Fujitsu Limited.

En af de helt store fordele for FSC bliver at få adgang til Fujitsus teknologi og udvikling. Ressourcer som FSC ellers tidligere har været nødsaget til at betale for, på lige fod med konkurrenterne, grundet selskabets selvstændige struktur.

Slut med usikkerhed

Blandt medarbejderne hersker der, efter annonceringen af fremtidsplanerne, en lettet stemning.

Siden juli, da de første rygter om en kommende opdeling begyndte at spredes, har der internt været spændinger og generel usikkerhed omkring fremtiden.

"Alle i virksomheden gik og spurgte om, hvad der skulle ske bagefter," siger Barbara Schädler.

"Det var en kæmpe opgave af få vores medarbejdere og kunder til at forstå, at det var et spørgsmål om hvem der ejede firmaet, og ikke et spørgsmål om det ville fortsætte med at eksistere."

Men med nyheden om at Fujitsu køber Siemens ud, kan medarbejderne ifølge Barbara Schädler gå en mere sikker fremtid i møde, og fortsætte som tidligere.

"Det er godt at det er overstået nu, og vi er ekstremt glade. Det løser rigtig mange problemer," siger Dr. Joseph Reger, chief technical officer (teknisk direktør) i Fujitsu Siemens Computers.

"Vi passer rigtig godt ind hos Fujitsu."

Navnet ikke på plads

Indtil videre er der ikke planer om større rokader i firmaets struktur, men Barbara Schädler vil ikke udelukke noget.

"Der vil altid i ethvert it-firma i verden være en løbende udvikling," siger Barbara Schädler.

Den endelige overdragelse er sat til at finde sted 1. april 2009.

Det er endnu ikke klarlagt, hvad det nye brand bliver. Enkelte produktlinjer vil dog fortsætte under Fujitsu Siemens mærket lidt endnu.

TV2

iOS udvikler til TV 2 Teknologi

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Jyske Bank

AI-backend udvikler

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car