iPhone slår konkurrenterne i driftssikkerhed

En undersøgelse af nye mobiltelefoner viser, at Apples iPhone har væsentligt færre driftssvigt end mobiler fra Blackberry og Palm.

Artikel top billede

Ny rapport, der undersøger fejlprocenter på mere end 15.000 nye telefoner efter et års i brugernes hænder, viser, at iPhone slår både Blackberry og Palm. Fotomontage: Kaptain

Computerworld News Service: SquareTrade, der sælger udvidede garantier på elektroniske varer i USA, står bag undersøgelsen.

Virksomheden har udsendt en rapport, der undersøger fejlprocenter på mere end 15.000 nye telefoner efter et års levetid.

Rapporten viser, at efter et års brug har iPhone en fejlprocent på 5,6, hvilket er væsentligt lavere end Blackberrys 11,9 procent.

Palm Treo klarede sig dårligst med en fejlprocent på 16,2.

SquareTrade forklarer, at man har målt fejlprocenten efter et år, fordi iPhone kun havde eksisteret i 15 måneder, da undersøgelsen blev gennemført. Derudover udløber producentens garanti typisk efter et år.

På baggrund af undersøgelsen forventer SquareTrade, at iPhone får få problemer i løbet af de to år, en mobiltelefon minimum skal holde efter amerikanske standarder.

Man forventer en fejlprocent på 11,3 procent for iPhone over to år, mens man regner med 14,3 procent for Blackberry og 21 procent for Palm Treo.

Svag touch screen

Undersøgelsen viser også, at der ikke er grund til bekymring over iPhones batterilevetid: Under 0,5 procent af de adspurgte iPhone-brugere har problemer med batteriet inden for det første år.

Omkring en procent oplever problemer med batteriet i Blackberry og Palm Treo i perioden.

Men det ser alligevel ud til, at iPhone har nogle svagheder, nemlig dens touch screen, idet en tredjedel af problemerne, der blev rapporteret om iPhone, var relateret til skærmen.

Størstedelen af disse problemer handlede om 'dead spots'.

SquareTrade har også undersøgt årsagen til utilsigtede skader på iPhone og har fundet frem til, at brugerne oplever, at iPhone kan være glat at holde på, hvilket gør den mere udsat end andre mobiltelefoner.

SquareTrade har undersøgt kundedata for 15.000 telefoner de sidste to år.

Man har tilfældigt udvalgt 6.678 Blackberries, 5.651 Palm Treo'er og 4.902 iPhones, der var dækket af SquareTrades Care Plans mellem oktober 2006 og oktober 2008.

Oversat af Mille Bindslev

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job