Kriseramte Sun har netop sendt den niende version af virksomhedens kontorpakke, StarOffice, på gaden.
Det kommer til at koste 205 kroner (35 dollars) at downloade StarOffice 9, der bygger på den samme kildekode som den gratis kontorpakke OpenOffice.
Men StarOffice får svært ved at tilkæmpe sig markedsandele.
På den ene side skal Sun konkurrere med det væsentligt dyrere Microsoft Office, og på den anden side skal Sun hente markedsandele fra den gratis kontorpakke OpenOffice, mener Per Andersen, der er administrerende direktør for it-analysehuset IDC Nordic.
Han vurderer dog, at nogle kundegrupper vil føle Sun-brandet som et kvalitetsstempel.
"For dine 35 dollars får du lidt mere tryghed, fordi du ved, at produktet kommer fra Sun. Omvendt undrer folk, som sværger til opensource, sig nok over, hvorfor de skal betale penge til Sun, når produktet har så meget til fælles med OpenOffice," siger IDC-direktøren.
Han mener ikke, at det kommer til at rykke nævneværdige markedsandele, at Star Office som noget nyt understøtter Apples styresystem Mac OS X.
Betaler for support
Dem der vælger at betale 35 dollars for StarOffice vil først og fremmest være folk, der ønsker et opensource program, men som gerne vil have den support, der følger med, når der betales med klingende mønt, vurderer Peter Sestoft, der er professor i software udvikling hos ITU i København, hvor han blandt andet forsker i udvikling af løsninger til regneark.
"De ansattes tid er det dyreste for en arbejdsgiver. Derfor tror jeg, at der er mange, der gerne vil have et sted, som de kan ringe og brokke sig til, når de ikke kan få programmet til at virke," siger han, og henviser dermed til at brugerne af OpenOffice må hente support hos andre brugere på internetfora.
Peter Sestoft vurderer, at både StarOffice og OpenOffice kan opfylde 98 eller 99 procent af alle computerbrugeres behov, men han vurderer, at Excel vinder hos brugere, der som ham selv har behov for at lave avancerede udregninger med tusindvis af formler.
"Når du laver mere komplicerede udregninger, er det tydeligt, at der er lagt flere mandetimer i udviklingen af Excel. Det er ganske enkelt et bedre stykke engineering," siger Peter Sestoft.
Microsoft skal udfordres i skyen
En undersøgelse foretaget af det amerikanske analysehus ClickStream Technologies viser, at Office-pakkens konkurrenter ikke får et ben til jorden overfor Office-pakkens markedsandel på 51 procent blandt amerikanske internetbrugere under 18 år.
StarOffice sidder på mindre end en procent af markedet, mens Google Docs sidder på en procent af markedet og OpenOffice har en markendsandel på fem procent.
På trods af at Googles kontorpakke langt fra er lige så populær som OpenOffice, vurderer Peter Sestoft, at konkurrenterne skal følge Google op i skyen, hvis de vil udfordre Microsoft.
"Google Docs står efter min vurdering med de bedste kort på hånden i kampen mod Micorsoft, fordi Google som den eneste er et webbaseret-program. Det giver helt unikke muligheder for, at flere personer kan samarbejde om det samme dokument," siger regnearks-professoren fra ITU.