Hvor meget må der pilles ved net-trafikken?

Formand for Teleindustrien, Jens Ottosen-Støtt, ser ikke noget behov for klarere netneutralitets-regler, for problemet eksisterer ikke, siger han. Men hvor går grænsen for, hvad internetudbyderne må?

Artikel top billede

Med teknikker som deep packet inspection og traffic shaping kan man styre og overvåge trafikken på internettet. Læs mere om teknologierne her.

Det kan godt være, at der er eksempler på, at udenlandske internetudbydere eksperimenterer med at styre trafikken på netværkene, men her i Danmark eksisterer problemet ikke.

Sådan lyder meldingen hos Telekommunikations-industriens formand, Jens Ottosen-Støtt.

Debatten har ellers længe bølget frem og tilbage i lande som USA, Canada og England, hvor internetudbydere har ønsket at bryde med netneutralitets-princippet for eksempelvis at kunne nedprioritere p2p-traffik.

"Jeg har endnu ikke i praksis set antydningen af et problem, som kræver nogle særlige regler, som ikke ville kunne løses ud fra de gældende regler," lyder det fra Jens Ottosen-Støtt.

Dermed ligger han på linje med IT- og Telestyrelsen, der heller ikke vurderer, at der i dag eksisterer et problem i Danmark.

Findes i udlandet

Hele debatten om netneutralitet er opstået, fordi presset på netværkene stiger i takt med, at flere og flere trafik-krævende nettjenester stiger i popularitet.

"Der kan komme et problem, men det er et helt andet og politisk problem. Hvordan vil man sikre, at der foretages de nødvendige investeringer i nettet, således at der bliver øget kapacitet til alle - hvis man fastholder, at stor-forbrug skal være gratis?"

"To procent af slutbrugerne bruger 90 procent af kapaciteten. Spørgsmålet er, om de 90 procent af slutbrugerne skal være med til at betale for det," lyder det fra Jens Ottosen-Støtt.

For at løse problemet med stor-forbrugerne har amerikanske Comcast tidligere nedprioriteret p2p-trafikken i nettet, hvilket den amerikanske telestyrelse FCC dog satte en stopper for.

Før jul kom det frem, at den andenstørste internetudbyder i England, Virgin Media, vil begynde at overvåge trafikken på nettet for at kunne lægge restriktioner på BitTorrent-trafikken, og samme teknik benyttes i dag allerede af selskabet Bell Canada.

Spørgsmålet om netneutralitet er dog mere kompliceret end som så.

For eksempel har de amerikanske myndigheder netop bedt Comcast forklare, hvofor Comcasts egen VoIP-tjeneste tilsynelande bliver prioriteret over konkurrenternes på Comcast-nettet.

Computerworld har bedt Jens Ottosen-Støtt svare på, hvor han mener, grænsen går. Hvad må man som internetudbyder - og hvad må man ikke?

Se svaret her

Hvad må man - og hvad må man ikke?

Er det efter din opfattelse i orden, hvis en tjenesteudbyder indgår et samarbejde med en internetudbyder, så tjenesten opnår en bedre prioritering i netværket?

"Det er afhængigt af, hvad det helt præcist er, der gøres, og hvad der er formålet med det. Hvis formålet er, at man betaler for, at en anden skal holdes ude - så nej."

Så er det i orden, hvis YouTube kommer til en internetudbyder og gerne vil sikre sig, at YouTubes videoklip altid kan streames hurtigt og glidende?

"Så vil vi sige, at det kommer an på, hvilken access denne her internetkunde har (slutbrugeren, red.), og hvad det er, han har bestilt i øvrigt."

"Det er jo kunden, der skal foretage prioriteringen, ikke os. Vi vil selvfølgelig have mulighed for at udbyde produkter, hvor der er mulighed for at prioritere, men det skal være fuldstændigt klart for kunden, hvad det er for et valg, han foretager."

Men YouTube kan jo også blive en slags kunde?

"Ja, de kunne komme til os og spørge, om vi ville vil sørge for at prioritere deres (tjeneste, red.) op og konkurrentens ned. Det ville jeg til gengæld mene var kritisabelt."

"Men det betyder ikke, at jeg - hvis jeg som udbyder vil starte en tjeneste, hvor jeg konkurrerer med YouTube - så skal lukke YouTube gratis ind på nettet. Den problemstilling skal der også tages stilling til, for normalt vil man jo ikke forlange, at én fabrik gratis skal producere konkurrentens produkter."

Trafik-styring kan være nødvendigt

Jens Ottosen-Støtt peger på, at en prioritering af traffikken kan være nødvendig, hvis en slutkunde for eksempel har en 10 mbit/s-forbindelse og samtidig et abonnement, hvor der skal leveres tv over netforbindelsen.

"Det betyder altså, at når der ses tv, skal du ikke regne med, at der også kan streames videoer. Det bliver nedprioriteret, fordi du har en aftale om, at der skal kunne leveres en bestemt service, som vi så reserverer båndbredde til," forklarer han.

Jens Ottosen-Støtt, der til daglig er juridisk direktør i Telia, tilføjer, at det i sidste ende handler om, hvorvidt man som udbyder har en position, hvor man kan styre markedet.

"Det har vi ikke, for der er masser af muligheder for slutbrugerne for at vælge. Så det frie valg hos slutbrugerne skal sikres, og vi skal sikre, at det er gennemsigtigt og klart, hvad de vælger," siger han.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S