Windows 7 kommer i seks varianter

Alle varianter af Windows 7 har alle funktioner installeret. Adskillige funktioner er bare låst i de fem af varianterne.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Selvom Microsoft planlægger at fokusere sin markedsføring på kun to versioner af Windows 7, så vil softwaregiganten dog tilbyde seks forskellige udgaver af sit næste styresystem for bedre at kunne tilfredsstille pc-producenter og slutbrugere, fortæller en chef fra Microsoft.

"Vi har lavet mange undersøgelser og talt med mange hardwarepartnere og kunder," fortæller Mike Ybarra, som er produktchef for Windows, efter offentliggørelsen af, at virksomheden vil sælge Windows 7 i seks varianter.

Vores største udfordring er, at vi har over en milliard kunder. Det er svært at gøre alle tilfredse med en enkelt udgave. Der er højrøstede kunder, der vil have samtlige funktioner, og der er mere almindelige kunder, som siger: 'Jeg vil have en udgave, der kan vokse sammen med mig'," siger Mike Ybarra.

Microsoft vil målrette Windows 7 Home Premium mod størstedelen af forbrugerne og Windows 7 Professional mod erhvervslivet. Dette peger tilbage på Windows XP, som kom i to hovedudgaver: Home og Professional.

Microsoft vil dog fortsat tilbyde alle fire andre udgaver, som virksomheden begyndte at gøre med introduktionen af Windows Vista, navnlig den kontroversielle Home Basic Starter Edition, som indtil nu har været begrænset til udviklingslande samt Enterprise og Ultimate. Denne store variation af udgaver af det samme styresystem forvirrede mange forbrugere og erhvervskunder.

Apple udgiver kun en enkelt udgave af hver ny version af Mac OS X. Dette styresystem har godt nok langt færre brugere end Windows, vurderet af nogle til mellem 30 og 50 millioner brugere i dag på verdensplan.

For kompliceret for erhvervslivet

Analytiker ved det uafhængige Directions on Microsoft, Matt Rosoff, mener, at det at have et højt antal udgaver er en del af Microsofts forsøg på at segmentere markedet og således "vedligeholde den gennemsnitlige pris per solgte Windows i udviklede lande for at modvirke konsekvensen af prispres i udviklingslandene, hvor den største vækst er."

Matt Rosoff mener, at Microsofts ny konstellation af produktudgaver er "enklere" for forbrugere, men stadig er for kompliceret for erhvervslivet, som vil være nødt til at "kontrollere listen af funktioner omhyggeligt" for at vælge mellem Professional, Enterprise eller Ultimate.

Microsoft overvejede da også at droppe Ultimate, som er den dyre, funktionskomplette udgave, der i Vista var målrettet gamere og entusiaster.

Vi har beholdt den, da mange af de store pc-leverandører ønskede at bruge den til at differentiere deres egen hardware," forklarer Mike Ybarra.

Windows 7 Ultimate vil ikke få nogen unikke multimedia-funktioner, men vil have de samme avancerede netværks- og sikkerhedsfunktioner som Windows 7 Enterprise, som vil være tilgængelig til store virksomheder gennem volumenlicenser, fortæller Mike Ybarra.

Matt Rosoff forventer, at virksomheder nærmere end entusiaster vil tage Ultimate til sig for at undgå at låse sig selv fast i flerårige licensaftaler, som det vil kræves med Enterprise-udgaven.

God, bedre, bedst

I stedet for helt at droppe Home Basic, så har Microsoft valgt at sælge den kun på fremkommende markeder, hvor der er høj efterspørgsel på meget billige pc'er, mener Mike Ybarra.

"Pc-producenterne har også brug for at ramme en vifte af prislejer: God, bedre, bedst," forklarer han.

Windows 7 Starter Edition bliver endnu mere begrænset end Home Basic, og vil kun lade brugeren have maksimalt tre programmer åbne samtidig. "Vi mente, at dette var det rigtige at gøre," fortæller Mike Ybarra med den forklaring, at denne udgave vil være rettet mod nye pc-brugere.

Selvom Microsoft gør Windows 7 Starter Edition globalt tilgængelig til netbooks, så forventer Mike Ybarra, at de fleste pc-producenter alligevel vil preinstallere Windows 7 Home Premium.

Dette er Matt Rosoff enig i og påpeger, at pc'er, der kommer med Windows 7 Home Premium, sandsynligvis kun vil koste omkring 300 kroner (50 USD) mere, end havde de været med Starter Edition.

"Med en pc til 500 dollars (cirka 3.000 kroner, red.) tror jeg ikke, at nogen vil brokke sig over at betale 50 dollars ekstra for at undgå begrænsninger såsom kun at kunne have tre programmer åbne samtidig," mener Matt Rosoff.

"Med en pc til 200 dollars (1.150 kroner, red.), hvis vi nogensinde ser sådan en, bliver det måske sværere at sælge de ekstra 50 dollars," skriver Matt Rosoff i en e-mail.

Mike Yabarra afviste at afsløre priserne for nogen af udgaverne. Han afviste også at udtale sig om, hvor mange N-udgaver, som for at følge EU-regler ikke har Windows Media Player, Microsoft vil udgive i Europa.

Han lovede dog, at brugere vil kunne udføre Windows Anytime Upgrades endnu hurtigere med Windows 7 end med Vista. I Vista skal man betale på Microsofts website for at få en licensnøgle og derefter indsætte sin Vista-dvd for at installere opgraderingen.

Med Windows 7 er alle funktioner fra alle udgaver allerede installeret på brugerens pc, hvilket betyder, at man betaler for "blot at låse op for funktionerne," fortæller Mike Ybarra. Opgraderingen bør samlet set tage mellem syv og 10 minutter.

På nær Starter Edition, som kun vil være tilgængelig i 32 bit, komme alle udgaver af Windows 7 i både 32 og 64 bit.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil