Lenovo ændrer fokus - billige pc'er er vejen frem

Lenovo vil sætte alle sejl for at komme ind på de spirende vækstmarkeder med prisbillige computere.

Artikel top billede

Den kriseramte pc-producent Lenovo vil skærpe sit fokus på de spirende vækstmarkeder, hvor der er stort potentiale for prisbillige computere.

Det fortæller Lenovos nye administrerende direktør, Yang Yangqing, der i sidste uge tiltrådte som topchef og dermed erstattede William Amelio.

Yang Yangqing peger på som Indien, Tyrkiet og Polen som nye kernemarkeder for Lenovo.

"Vi skal også dække den lave ende af marekdet. Det er vigtigt, at vi ikke mister denne del," siger han til Financial Times.

Detaljerede planer

Lenovos ledelse skal nu til at udarbejde detaljerede planer, der blandt andet skal indeholde de markedsandel-mæssige mål, som Lenovo skal sigte efter i hvert kvartal.

"Kun disse markeder kan sikre også hyper-vækst," siger Yang Yangqing.

Lenovo har tidligere haft fokus på de lidt dyrere pc'er, som fik et ordentligt skub fremad, da selskabet i 2005 købte IBM's forretning for bærbare pc'er.

Yang Yangqing peger på, at it-industiren altid har forandret sig hurtigt, når det gælder teknologi, priser og produkter.

"Man er nødt til at følge disse forandringer hurtigere end konkurrenterne, hvis man vil vinde," siger han.

Selskabet kastede sig i begyndelsen af januar ud i en fyringsrunde, der også kommer til at ramme Danmark.

Lenovo har tidligere været ude i større fyringsrunder, i det selskabet i både 2006 og 2007 afskedigede større grupper ansatte fra den produktions-enhed, som selskabet købte af IBM i slutningen af 2004.

Det kinesiske selskab er ifølge analysehuset IDC verdens fjerdestørste pc-producent efter HP, Dell og Acer.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S