3 sidder tungt på det mobile bredbåndsmarked

Danskerne fortsætter deres hidsige køb af mobile dataabonnementer, og det er specielt mobilselskabet 3, der nyder godt af væksten.

Artikel top billede

Markedet for mobilt bredbånd voksede med 45 procent fra første til andet halvår i 2008. Foto: 3.

På trods af intensiv konkurrence øgede mobilselskabet 3 sin position på markedet for mobilt bredbånd. Det viser nye tal fra IT- og Telestyrelsen. Selskabet sidder nu på lidt over 46 procent af markedet.

"Danskerne er begyndt at få øjnene op for mobilt bredbånd og de fordele, der er ved det, og så er det også vores kerneprodukt. Vi kører rigtig aggressivt på det produkt," beretter pressechef Stine Green Paulsen fra 3.

Tallene dækker over andet halvår sidste år, og de afslører, at markedet på seks måneder voksede med 45 procent målt i abonnementer. 302.000 danskere har nu mobilt bredbånd til ren databrug.

Der er fire store spillere på det danske marked for mobilt bredbånd. 3, TDC, Telia og Telenor, som alle ejer hver deres operatørnetværk.

De tre sidstnævnte selskaber var senere til at satse helhjertet på 3G-netværkene, som tillader de høje datahastigheder, fordi de i forvejen sad på de ældre GSM-netværk.

Konkurrenterne tramper frem

TDC, Telia og Telenor udbygger dog alle deres netværk, og 3 er klar over, at konkurrencen bliver endnu mere intensiv.

"Vi er fire selskaber med en 3G-licens, og vi har jo haft et forspring, men på sigt kommer der andre efter os, for de har meget store eksisterende kundebaser," siger Stine Green Paulsen.

Hun mener derfor ikke, at det er realistisk, at 3 kan fastholde sin markedsandel på det danske marked.

"Vi vil gerne have og kunne opretholde 25 procent, når vi nu er fire selskaber, men vi vil selvfølgelig gerne have mere. Men det kommer til at udligne sig. Vi vil også hellere have en mindre markedsandel i et større marked," siger Stine Green Paulsen.

TDC: Vi er endnu større
Ifølge statistikken er Danmarks største teleselskab, TDC, den næststørste spiller på markedet for mobilt bredbånd med en markedsandel på 25,7 procent. TDC har dog endnu bedre fat i markedet, lyder det fra selskabet.

"Vi er overbevist om, at vores markedsandel er noget større end det," fortæller pressemedarbejder Per M. E. Christiansen fra TDC.

Halvårsstatistikken baserer sig på tal, som nærmer sig at være et halvt år gamle. Derfor er der sket meget siden, pointerer pressemedarbejderen.

"Statistikken afspejler selvfølgelig, hvordan det så ud for TDC for et halvt år siden, men vi er siden hen kommet med nye abonnementer, har fortsat udrulningen af vores net, og vi er lige nu foran vores salgsprognoser," siger Per M. E. Christiansen.

TDC har i det ny år købt Fullrate, som også har mobilt bredbånd i produktporteføljen. Den øverste mand i TDC, Henrik Poulsen, har tidligere sagt, at han ser mobilt bredbånd som en vækstlomme i et mættet danske telemarked.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    PensionDanmark

    Incident & Problem Manager

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

    Københavnsområdet

    Gyldendal A/S

    CMS-udvikler med lyst til full-stack

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S