Artikel top billede

Det er købers marked. Software-leverandørerne har været nødt til at ændre deres prispolitik.

Finanskrisen har ført til prisændringer for software

En ny rapport viser, at software-leverandørerne har taget en række forskellige skridt for at bejle til de tilbageholdende kunder.

Computerworld News Service: Den verdensomspændende recession har lagt loft på it-budgetterne, men har også fået leverandørerne til at gøre deres software-prissætning og licensmodeller mere kundevenlige, påpeger ny rapport fra Forrester Research.

Forresters undersøgelse kigger på, hvordan prissætnings- og licensstrategierne hos 12 leverandører af software til store virksomheder ændrede sig i fjerde kvartal 2008 og første kvartal i år.

Den klart mest dramatiske ændring er SAP's meget omtalte aftale med virksomhedens brugergrupper angående såkaldte KPI'er - key performance indicators, eller nøgleindikatorer for virksomhedsresultater - for at sikre værdien af dens dyrere men også mere omfattende Enterprise Support-tjeneste.

"SAP-ændringen har ikke rigtigt fået resten af markedet til også at tilbyde KPI'er," siger rapportens forfatter, Ray Wang, analytiker hos Forrester.

Men i det store hele, så "er det virkelig købers marked. Vi ser, at leverandørerne virkelig er meget mere forhandlingsvenlige særligt overfor nye kunder," påpeger han.

Udover større fleksibilitet ved forhandlingsbordet har leverandører af forretningssoftware til de store virksomheder ifølge Forrester foretaget en række ændringer i deres politik de seneste måneder.

Global døgndækning

Deltek, som producerer software til projekt-orienterede virksomheder i for eksempel bygge- og anlægssektoren og i luftfartsindustrien, har skabt simplificerede prispakker og har standardiseret vedligeholdelses- og supportpriserne for alle moduler ved 18 procent, viser Forresters rapport.

En anden ERP-leverandører, Lawson Software, øgede for nylig sine supportydelser heriblandt med en tilføjelse af global døgndækning alle ugens dage.

Også Microsoft har udrullet en ny supportydelse i den dyre ende, Premier Mission Critical Support, samt betalingsplaner, der stækker sig over flere år for Dynamcs CRM og ERP.

Spørgsmålet er dog, om kunderne kan fastholde disse forhandlingsfordele, når økonomien går i bedring igen.

"Jeg er sikker på, at når økonomien begynder at komme sig, vil der blive givet færre rabatter. Noget, kunderne kan gøre her og nu, er dog at forsøge at få inkluderet nogle klausuler om prisgaranti i deres kontrakter," siger Ray Wang.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere