Artikel top billede

Administrerende direktør og koncernchef Henrik Poulsen præsenterede i dag sit første halvårsregnskab. Foto: Jørgen True/TDC

Finanskrisen presser TDC's erhvervsforretning

Opdateret: Det danske teleselskab TDC har netop aflagt halvårsregnskab, og selvom erhvervsforretningen er presset, så formår koncernen at holde niveau.

Årets andet kvartal ville blive en udfordring for TDC's erhvervsforretning. Det har administrerende direktør og koncernchef Henrik Poulsen tidligere meldt ud. Massefyringer hos selskabets storkunder kunne såre forretningen, lød det.

"Men det er klart, at det rammer vores erhvervsforretning, og jeg tror, at den effekt vil slå igennem i andet og tredje kvartal for alvor," fortalte Henrik Poulsen til Computerworld i april.

Derfor er alle øjne i dag rettet imod selskabets erhvervsdivision, Erhverv Norden. Og der var også et kraftigt fald i divisionens omsætning.

Således faldt omsætningen med 8,1 procent i årets første seks måneder sammenlignet med samme periode sidste år. Alligevel formår TDC's erhvervsdivision at forbedre resultatet før afskrivninger (EBITDA) fra 1,928 milliarder kroner sidste år til 1,999 i år.

"Erhverv Nordens omsætning var negativt påvirket af det makroøkonomiske miljø," hedder det i rapporten.

Outsourcing af salg samt en uheldig udviklingen i den svenske og norske valuta medvirker til den lavere omsætning. Derudover er der stadig flere erhvervskunder, der skrotter fastnettelefonen.

Schweiz fortsætter frem

I forrige kvartal viste TDC's schweiziske teleselskab, Sunrise, pæn fremgang, og denne udvikling fortsætter i andet kvartal. En del af væksten er tilkøbt i form af Tele2, men også uden denne forretning går Sunrise frem. Samlet set er Sunrise gået 14 procent frem i årets første halvår sammenlignet med sidste år.

"Fra første halvår 2008 til første halvår 2009 har Sunrise succesfuldt øget antallet af abonnenter og omsætningen i alle tre produktkategorier og fastholdt dets fokus på at styrke dets infrastruktur," skriver TDC.

YouSee, der også tidligere har vist sig som en vækstbutik, fortsætter med at skovle penge ind. Omsætningen i årets første halvår er 8,7 procent bedre end de første seks måneder sidste år. Samtlige produkter formåede at vise fremgang. Også bundlinjen gik frem.

TDC er en effektiv forretning

På trods af presset på toplinjen, formår TDC i næsten alle sine forretningsaktiviteter at forbedre indtjeningen. Det er kun i forhold til privat-divisionen, at TDC fremviser et fald, selvom Fullrate netop har bidraget positivt til denne forretning.

Faldet hænger i høj grad sammen med, at stadig flere privatkunder siger farvel til den traditionelle fastnettelefon.

Samlet set omsætter TDC Koncernen i årets første seks måneder for 17,839 milliarder kroner mod 17,919 milliarder kroner samme periode året før. Et fald på 0,4 procent.

Resultatet før afskrivninger, EBITDA, går dog 8,4 procent frem til 6,337 milliarder kroner. Dermed øgede TDC også den såkaldte EBITDA-margin, der afspejler, hvor meget selskabet tjener for hver 100 kroner omsat.

"Det har været et udfordrende halvår, men vi er kommet godt igennem det. Takket være vækst i vores kundebase og vores fokus på omkostninger kan vi notere en betydelig indtjeningsfremgang på trods af den økonomiske krise," siger topchef Henrik Poulsen i en pressemeddelelse.

TDC melder, at koncernen fortsat forventer, at regnskabet for hele 2009 vil ligge på niveau med 2008.

Computerworld følger op på regnskabet i eftermiddag med en kommentar fra TDC's administrerende direktør, Henrik Poulsen.

Du kan se regnskabet her.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere