Artikel top billede

Selvfølgelig kan din router være lækker og sexet

Interview: En router behøver ikke ligne en jeep: Praktisk og med mange antenner. Sådan lyder det fra Linksys by Ciscos designchef, Chris Landy, der her fortæller om planerne for den sexede router.

Computerworld News Service: Mens teknologi-leverandører typisk er på forkant med den teknologiske udvikling, halter de ofte langt bagefter, når det handler om design.

De er nemlig som regel mest interesserede i det, der findes inde i boksen, mens de ofrer mindre tid på boksen selv.

For nogle år siden måtte Linksys by Cisco se sig selv i netop den situation.

Firmaet havde længe været ledende på markedet for trådløse routere, men det pæneste, man kunne sige om designet, var, at det var funktionelt.

Nyskabende design-strategi

Nu stod konkurrenterne klar med en plan for, hvordan markedet kunne angribes med en modig og nyskabende design-strategi.

Så firmaet hyrede Chris Landy, der tidligere har været designchef for blandt andre Polaroid, Hewlett Packard og Digital Equipment, til at hjælpe med at forandre virksomhedskulturen og sætte designet på dagsordenen.

I dag er han 'senior executive director, worldwide design & experience' i Ciscos forbruger-afdeling, der ligger i Irvine, Californien.

"Var det en bevidst beslutning, at Cisco begyndte at tage designet mere seriøst?"

"Det var det i høj grad. Der foregik en masse ting omkring os, og konkurrencen ændrede sig. Firmaer som Belkin, Netgear og D-Link investerede i designet. Vi sad på 48 procent af markedet og var dermed den ledende virksomhed, men vores succes var på trods af designet.

Så man ansatte en ny leder og administrerende direktør. Formålet var at bringe designet ind i virksomheden og gøre det til en af vores kernekompetencer.

Min rolle var i virkeligheden ret simpel. Jeg skulle tage kontrollen, ryste posen og sætte designet i centrum i en virksomhed, der ellers har været helt koncentreret om det tekniske.

Sådan gjorde vi - dommen var hård

Det var svært i begyndelsen.

Vi var nødt til at tage alle vores produkter og give dem en visuel inspektion.

Alle produkter, enheder, under-produkter og indpakninger blev stillet op i et stort rum, og medarbejdere, bestyrelsesmedlemmer og ledere blev inviteret til at komme og kigge.

Jeg ville gerne have, at folk så, hvor slemt det egentlig stod til.

Vi kunne ikke gøre det hele på en gang, så vi valgte at prioritere vores kerneforretning - nemlig routerne.

Vi ville højne niveauet for routernes udseende, ligesom vi gerne ville give dem et element af enkelthed i designet. Vores traditionelle produkter mindede egentlig om en jeep. De var praktiske og havde masser af antenner. Vi oprettede fokus-grupper, der skulle fortælle os om oplevelsen af designet, og vi fik godt nok også meget kritik."

"Cisco by Linksys var jo stadig ledende på markedet, så hvorfor betød designet så meget?"

" Hvis vi var markedsledere med et forældet design, hvad ville vi så ikke kunne opnå med forbedringer på det område? Der foregik en masse omkring os rent designmæssigt hos konkurrenterne, og vi ville falde bagud, hvis ikke vi begyndte at prioritere designet som en kernekompetence, og så ville det være for sent.

"Hvad gjorde I?"[

"Vi opbyggede en intern design-organisation med medarbejdere i USA og Danmark.

Det nye router-design var i sig selv en kæmpe forandring. Alene det at få fjernet de ydre antenner var en meget smertefuld proces, for ingeniørerne havde altid bygget på den måde.

Der var en del, der var bekymrede for, om vi stadig kunne opnå den samme signalstyrke, og vi endte med at udvikle en version med og en uden, så vi kunne være på den sikre side, inden produktionen gik i gang.

"Der er også et psykologisk element i det. Selv om en router uden antenne virker lige så godt, så opfatter forbrugerne antennen som mere effektiv."

"Folk var nervøse for, om forbrugerne troede, at antennen var nødvendig for at opnå et ordentligt signal.

Vi anvendte fokus-grupper i den forbindelse, og de fortalte os, at selv om der klart var en sådan forventning, så mente man også, at eftersom vi var ledende på markedet, så ville vi om nogen kunne klare den udfordring.

Og i dag har forbrugerne jo taget det til sig.

Jeg er sikker på, at der er et segment, der ikke vil kigge på det. Vi troede, det ville blive opfattet negativt, men det er faktisk ikke sket. "

"Hvad er filosofien bag det nye design? Hvad er målene, og hvordan ses de i produktionen?"

"Vi ville gerne gøre produkterne mindre, mere stilede og mere elegante. En routers liv er typisk blevet levet i et skab eller på gulvet, men det har ændret sig. Routerne bliver ikke længere altid gemt væk, men findes både i køkkenerne og i stuerne.

Vi blev bevidste om risikoen for, at folk ville kunne opfatte os som forældede og gammeldags - at de ville tro, at vi var faldet i søvn et sted i vores udvikling, hvilket vi bestemt ikke var. Vi ville styre spillet, vi ville tage hånd om vores brand og udvikle det.

Man kan næsten tale om en visuel DNA produkterne imellem.

Vi arbejder meget med overflade og finish, farver og med, hvor skinnende produkterne skal være. Nogle gange har vi fundet inspiration i bilers design.

Routernes overflade er ofte kendetegnet ved højglans ligesom motorhjelmen på en bil. Vi ville gerne skabe en visuel sammenhæng, der forbinder produkterne i 'familier'. Det er udfordring at skabe den slags relationer, for selve produkterne er tit meget forskellige."

"I hvor høj grad er designet integreret i produktudviklingen i dag? Hvornår i processen bliver designerne involveret?"

"Som regel sker der det, at ingeniørerne eller marketingsafdelingen kommer til os med et koncept, og så samarbejder vi om designet.

I de tilfælde har de som regel allerede nogle indledende ideer. Måske har de en antenne-teknologi eller en harddrive eller et særligt marketingmål, der skal nås. Så det er ikke usædvanligt for os at være med fra begyndelsen.

Vi samarbejder, så det er ikke sådan, at de andre bare smider en færdig boks over muren til os.

I gamle dage blev designet bare klasket på til sidst. Det var en eftertanke: Jeg har den her boks, og nu skal designerne få den til at se godt ud. Det fungerer ikke på den måde. I dag arbejder vi med integreret design. Ingeniørerne behøver ikke forstå det - de skal bare vide, at det er nødvendigt."

"Kommer vi til at se et større fokus på design fra virksomhedens forretningsdel?"

"Det Cisco-telefonsæt, jeg arbejder med lige nu, er en gennemdesignet konsol, og der er en del fokus på den fra forretningssiden.

En kontakt i et datacenter skal ikke være magen til den i en IP-telefon. Den skal være anderledes, når den ikke er rettet imod de almindelige forbrugere."

"Hvad bliver det næste i Linksys' design? Vil den individualiserings-trend, som Dell blandt andet indledte, også ramme jer?"

"Det vil jeg ikke udelukke, men det er ikke noget, som vi arbejder med lige nu.

Udfordringen minder om Apples, da den farvede iMac blev introduceret.

Hvordan undgår man at sidde tilbage med en række produkter, der ikke sælger, fordi farven har vist sig at være upopulær? Det ville skulle styres meget nøje.

Vi kunne for eksempel tilbyde et udvalg på fire farver og derefter overvåge, hvordan de hver især klarer sig i handlen.

Derefter kunne man udpege de to bedst sælgende farver og koncentrere sig om dem. Det betyder også noget, hvor i verden man skal sælge. De farver, der er populære i USA, vil jo ikke nødvendigvis klare sig godt i Europa."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere