Google-nedbrud sender din Gmail i sort

Googles Gmail blev i aftes ramt af et globalt nedbrud, der sendte de fleste Gmail-brugere verden over i sort.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Et stor nedbrud har betydet, at Googles Gmail-tjeneste i går var utilgængelig for de fleste brugere kloden over i næsten to timer.

Både private, organisationer, virksomheder og deres ansatte, der er afhængige af Gmail som mail-system, blev ramt.

Google erkender, at Gmail har været ramt af et omfattende globalt kollaps kort tid før klokken 16:00 tirsdag amerikansk tid (klokken 22 dansk tid).

Ifølge Google var problemet løst omkring klokken 17:40 amerikansk tid, hedder det i et indlæg på Google Apps Status Dashboard, hvor Google fremlægger informationer om sine online-tjenester som Gmail, Calendar, Talk, Docs og lignende.

En time og 45 minutter

Tirsdagens nedbrud varede officielt en time og 45 minutter.

"I den periode kunne brugerne fortsat sende og modtage email ved at anvende POP og IMAP," lyder det fra en Google-talsmand.

Google undersøger nu årsagen til nedbruddet og håber at kunne fremlægge årsagerne inden længe, lyder det fra chef-ingeniør David Besbris i et blog-indlæg.

Nedbruddet kommer i kølvandet på et mindre nedbrud, der ramte Gmail mandag og som angiveligt først blev løst ud på tirsdag formiddag.

Blandt de mest populære

Gmail er en af verdens mest populære webmail-tjenester - både når det gælder private og som komponent i Apps, der er udviklet specielt til organisationer og uddannelses-institutioner.

I det lys får ethvert Gmail-nedbrud omgående globale konsekvenser - især for virksomheder, der anvender Gmail til deres forretnings-kommunikation.

Google har tidligere oplyst, at selskabet leverer Gmail-tjenesten til alle typer brugere på den samme infrastruktur. Det betyder, at nedbrud med det samme rammer alle typer brugere.

Bør adskille private og kommercielle tjenester

Gartner-analytiker Matt Cain mener, at man godt kan pege fingre af Google i dette tilfælde.

"Den kritiske opgave for Google er at adskille kommerciel Gmail-trafik fra forbruger-trafikken," siger han.

"Google må bevise, at den private brug ikke hænger sammen med de kommercielle tjenester, og at de kommercielle tjenester har en oppetid på mindst 99,9 procent, hvilket er standard for de fleste kommercielle email-tjenester," siger Matt Cain.

Brugere af rå-udgaven af Gmail betaler intet for brugen, mens Google opkræver 50 dollar per bruger per år for Premier-versionen af Apps.

Apps Premier-ordningen garanterer en oppetid på 99,9 procent for Gmail og andre komponenter.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

    Københavnsområdet

    Jyske Bank

    AI-backend udvikler

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job