Artikel top billede

Folk er (for) flinke kritikere på nettet

I gennemsnit bedømmer folk online-varer og -services med 4,3 ud af fem stjerner. Amazon.com afviser fiflerier, mens andre dropper stjernerne på grund af anmelder-inflation.

I online-debatter kan bølgerne sommetider gå endog meget højt, når debattørerne helt glemmer bolden og prøver at nedlægge manden med alskens eder og fy-ord.

Men når det kommer til at lade brugerne kritisere og vurdere produkter og services får online-piben en noget anden lyd.

Det er softwareselskabet Bazaarvoice,Inc, som leverer vuderingssoftware til mere end 600 sites, der melder om, at gennemsnitsbedømmelsen ligger på 4,3 stjerner ud af fem.

Og der er måske noget om, at der er gået inflation i brugernes online-bedømmelser.

Ebay har et gennemsnit på 4,3. Amazon.com, oplyser, at selskabets brugergenererede stjerne-skala viser nogenlunde samme gennemsnit. Google fortæller, at gennemsnitsanmeldelsen på videositet Youtube ligger på 4,6 stjerner. Og Buzzilions.com, som indsamler målinger på 3.000 sites fortæller blandt andet, at produkter som printerpapir ligger på 4,4 stjerner og hundemad på 4,7.

Det skriver The Wall Street Journal.

Folk spreder gode nyheder

Amazon.coms chef for e-handelssitets community fortæller til The Wall Street Journal, at folk enten vurderer, når de har haft en meget positiv eller en meget negativ oplevelse, når de har e-handlet.

Og folk er åbenbart mere positivt stemt online, end mange tidligere har antaget.

"Der er en vandrehistorie om, at folk i langt højere grad ytrer sig negativt frem for positivt," siger chef Ed Keller fra marketing ressearch-selskabet Keller Fay Group, der hver uge udspørger 100 forbrugere om, hvilke produkter de nævner til deres venner.

Omkring 65 procent af alle forbrugernes mund-til-mund-budskaber er positive, mens kun otte procent af produktvurderingerne er negative.

Jerkface anklager webbutik for snyd

Den notorisk negative Amazon-anmelder Marc Schenker, der sommetider har anmeldt under pseudonymet Jerkface, er kendt for udelukkende at uddele laveste karakter, én stjerne, til alle Amazon-produkter.

Han fatter ikke, at folk er så positive på nettet.

"I en webbutik, der sælger millionvis af varer, så er det givet, at det også må være nogle dårlige nogen," siger han, efter han i hårde toner har anmeldt varer på Amazon.com.

Han beskrev blandt andet Anne Franks Dagbog som "meget, meget skuffende", og er siden smidt ud af Amazon-butikken med henvisning om, at han generede de andre kunder.

Hr. Jerkface har i lighed med andre Amazon-brugere anklaget Amazon for at fifle med brugervurderings-systemer. Online-butikken afviser dog alle anklager med henvisning om, at Amazon tillader negative kommentarer, hvis de ikke indeholder et usmageligt sprog.

Flere andre sites har besluttet helt at droppe eller nuancere stjernesystemerne, fordi de virker alt for positive, og dermed kan anmeldelserne fremstå som utroværdige over for kunderne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere