Artikel top billede

Facebook-ændringer gør dig mere synlig på nettet

En række markante ændringer i Facebook giver brugerne mere kontrol. Samtidig er der en alvorlig konsekvens for brugernes private oplysninger.

Computerworld News Service: Facebooks nye privacy-indstillinger betyder, at der kommer flere oplysninger på nettet om hver enkelt bruger.

Samtidig vil de nye regler i visse tilfælde gøre det sværere for brugerne at beskytte private informationer, siger eksperter i digitale borgerrettigheder.

Advokat for Electronic Frontier Foundation (EFF), Kevin Bankston, anerkender, at mange af de pågældende ændringer er gode nyheder for de brugere, der gerne vil beskytte deres privatliv.

Samtidig mener han dog også, at Facebook har opgivet vigtige kontrolmuligheder, som man burde have beholdt.

"På nogle punkter ser det bedre ud i dag, men på andre punkter ser det værre ud," siger han.

Blandede følelser

Ari Schwartz, der er direktør i Center for Democracy and Technology, har også blandede følelser i forhold til de nye indstillinger.

Ifølge ham er det kun godt, at brugerne får mere kontrol over, hvem der ser individuelle opdateringer.

Samtidig mener han, at indstillingerne som udgangspunkt vil give offentligheden adgang til mange flere oplysninger, end det er tilfældet i dag.

Det "vil få en negativ effekt i forhold til privacy," mener han.

Kevin Bankston var mere ligefrem i et blogindlæg fra EFF.

"Konklusionen? De nye indstillinger er tydeligvis designet til at få Facebook-brugerne til at dele flere informationer, end de hidtil har gjort. Hvad værre er, at forandringerne faktisk vil give folk mindre kontrol over deres personlige data," skriver Kevin Bankston.

Mere kontrol over private oplysninger - eller hvad?

Facebook begyndte at implementere de nye indstillinger i onsdags som et modsvar til de kritikere, der har kaldt det eksisterende system unødvendigt komplekst og ineffektivt.

Ved at simplificere opsætningen mener Facebook, at folk vil få mere kontrol over private oplysninger.

"For mange indstillinger og komplicerede muligheder kan gøre det svært for folk at tage kompetente beslutninger om deres privatliv eller om, hvilken type Facebook-oplevelse, de ønsker," sagde Elliot Schrage, som er vice president of communications, public policy og marketing på en pressekonference.

Hver femte har allerede finjusteret

Indtil nu har mellem 15 og 20 procent af Facebooks 350 millioner brugere taget sig tiden til at finjustere deres privacy-indstillinger.

Men med de nye indstillinger, der blev afsløret onsdag, vil alle brugere skulle gennemgå en konfigurations-wizard og justere deres præferencer.

Kritikerne siger, at problemerne begynder allerede der.

De brugere, der ikke tidligere har justeret deres privacy-indstillinger, og som også i dag vælger Facebooks default-setting, vil begynde at publicere statusopdateringer og wall-posts til alle på internettet. Det vil være helt nyt for de fleste brugere, der er vant til, at standard-indstillingerne begrænser den slags materiale til venner og folk, der allerede er i samme netværk.

Forandringerne vil altså blive mest tydelige for de brugere, der brugte default-indstillinger tidligere og vælger at gøre det samme i dag, siger Ari Schwartz.

"Hvis du ikke tidligere har justeret dine indstillinger, så skal du nok blive overrasket," siger han.

Profilbilleder bliver offentlige

Kevin Bankston fra EFF fortæller, at nogle informationer, der tidligere kunne holdes private - som for eksempel profilbilleder - nu vil blive offentligt tilgængelige lige meget hvad. Facebook vil dog gøre det muligt at holde den slags informationer væk fra søgemaskiner, hvilket vil gøre det sværere for folk, der ikke er på Facebook, at få adgang til dem.

Facebook har desuden fjernet en funktion, der gjorde det muligt at blokere personlige informationer, så de ikke dukker op via Facebooks API (application program interface).

"Det er nok det største problem," siger Kevin Bankston.

"Selv hvis du ikke benytte applikationer overhovedet, vil dine informationer blive delt med hundreder hvis ikke tusinder af applikationsudviklere, alene fordi dine venner vælger at bruge applikationer," pointerer han.

Anvendes ikke særligt meget

Facebook dropper den mulighed, fordi den ikke blev brugt særligt meget, og fordi den var medvirkende til at øge den kompleksitet, Facebook gerne vil til livs, siger en talsperson for virksomheden.

"Kontrol-mulighederne var blevet for omfattende," siger han.

"Folk udnyttede ikke kontrolmulighederne, fordi de blev overvældet af valgmuligheder."

Omkring 350.000 mennesker valgte at blokere Facebook API, tilføjede han. Det svarer kun til omkring 0,1 procent af brugerne.

En stor del af Facebooks problemer stammer fra virksomhedens beslutning om at droppe de tidligere netværk, der i nogle tilfælde var blevet for store til at være meningsfulde. Ari Schwartz bemærker dog, at de gav brugerne mulighed for at lægge informationer op uden nødvendigvis at dele dem med hele resten af verden.

Nu vil hele verden få chancen for at kigge nærmere på Facebook end nogensinde før.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere