Der er mange muligheder for at anonymisere sin identitet på nettet. Alle har for eksempel ret til at bruge et pseudonym. Foto: Rika Wang

Sådan beskytter du dit privatliv på nettet - del 3

Nettet er på samme tid godt og skidt for borgeres privatliv. Computerworld rådgiver dig om, hvordan du kan beskytte din online-identitet.

Hvad har Isak Dinesen, Paul French og Richard Bachman at gøre med hinanden?

Svaret er, at de alle er pseudonymer, som forfattere har brugt. For der kan være mange gode grunde til, at en person ikke vil bruge sit rigtige navn og i stedet bruger et pseudonym.

For eksempel kan der være tidspunkter, hvor folk gerne vil ytre sig frit uden, at de automatisk skal associeres med deres rigtige navn. Det kan være, at der er folk, som på grund af arbejdsmæssige hensyn ikke kan agere med rigtigt navn i den offentlige debat.

Og i dag kan det netop på grund af de kontrolmekanismer, der er på nettet, være svært at deltage i en demokratisk debat, hvis man ikke vil opgive sit rigtige navn. Flere og flere mediesider kræver efterhånden, at debattører opgiver et rigtigt navn. Og det er i dag næsten umuligt at købe varer på nettet anonymt.

"Vi anbefaler folk at bruge forskellige pseudonymer på nettet. Der kan være gode årsager til, at man ikke vil bruge sit rigtige navn på nettet," fortæller Sarah Kirkeby, konstitueret souschef med ansvar for privacy-området i IT- og Telestyrelsen.

Marketing-risiko
Der, hvor risikoen blandt andet ligger, er, at der i fremtiden kan være såkaldte data-mining programmer, der kan opsnappe information på nettet og meget hurtigt analysere det.

For eksempel kan sådanne programmer scanne internettet for alle referencer til Robert B. Genlen.

Det kan være, at Robert B. Genlen har udtalt sig til referat i en badmintonklub, og det kan være, at Robert B. Genlen er med i skolebestyrelsen på sine børns skole.

Umiddelbart er det ikke oplysninger, der rummer stor værdi enkeltvis, men koblet sammen kan de tegne et meget præcist billede af, hvad personen foretager sig. For disse informationer kan et marketingbureau let koble ind i deres Business Intelligence-program og efterhånden oparbejde en god profil af manden.

Noget af den profilering kan vi allerede se hos blandt andet Amazon og Google, når firmaerne bruger vores data som kunder til at udarbejde en brugerprofil, som de så bruger til at markedsføre enten bøger eller søgeresultater til os baseret på vores tidligere transaktioner med de firmaer.

Og det kan have stor værdi for marketingbureauer, mener Sarah Kirkeby fra IT- og Telestyrelsen.

"Det kan være, at der er nogle virksomheder, der efterhånden får så meget kendskab til dig, og hvad du foretager dig, at du efterhånden oplever en stærkere og stærkere målrettet personlig marketing," fortæller Sarah Kirkeby.

Dette kan blandt andet føre til, at du bliver sat i bås af marketingfirmaer, og det kan have konsekvenser for dig, som måske ikke er lige lette at komme uden om. Du kan blandt andet få tilbud på baggrund af de oplysninger om dig, som et marketingsfirma har fundet på nettet.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Business Tech Event: Kunstig intelligens som konkurrenceparameter - fra teknologi til etik

Kunstig intelligens og machine learning åbner op for utallige nye muligheder for virksomheder, borgere og samfund – men hvordan udnytter man teknologien til at skabe konkurrence fordele, og hvordan sikrer man sig, at teknologien udnyttes etisk ansvarligt? Hør blandt andet hvordan Vestas arbejder med kunstig intelligence.

25. august 2020 | Læs mere


Introduktion til AI – kom rigtigt fra start og drag fordel af kunstig intelligens

På dette digitale HowTo seminar får du en stribe eksempler på, hvordan AI kan hjælpe dig med at løse opgaver og skabe indsigt i din forretning. Tilmeld dig og få inspiration til at komme i gang med AI baseret på konkrete input og erfaringer.

27. august 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.