Svaret er, at de alle er pseudonymer, som forfattere har brugt. For der kan være mange gode grunde til, at en person ikke vil bruge sit rigtige navn og i stedet bruger et pseudonym.
For eksempel kan der være tidspunkter, hvor folk gerne vil ytre sig frit uden, at de automatisk skal associeres med deres rigtige navn. Det kan være, at der er folk, som på grund af arbejdsmæssige hensyn ikke kan agere med rigtigt navn i den offentlige debat.
Og i dag kan det netop på grund af de kontrolmekanismer, der er på nettet, være svært at deltage i en demokratisk debat, hvis man ikke vil opgive sit rigtige navn. Flere og flere mediesider kræver efterhånden, at debattører opgiver et rigtigt navn. Og det er i dag næsten umuligt at købe varer på nettet anonymt.
"Vi anbefaler folk at bruge forskellige pseudonymer på nettet. Der kan være gode årsager til, at man ikke vil bruge sit rigtige navn på nettet," fortæller Sarah Kirkeby, konstitueret souschef med ansvar for privacy-området i IT- og Telestyrelsen.
Marketing-risiko
Der, hvor risikoen blandt andet ligger, er, at der i fremtiden kan være såkaldte data-mining programmer, der kan opsnappe information på nettet og meget hurtigt analysere det.
For eksempel kan sådanne programmer scanne internettet for alle referencer til Robert B. Genlen.
Det kan være, at Robert B. Genlen har udtalt sig til referat i en badmintonklub, og det kan være, at Robert B. Genlen er med i skolebestyrelsen på sine børns skole.
Umiddelbart er det ikke oplysninger, der rummer stor værdi enkeltvis, men koblet sammen kan de tegne et meget præcist billede af, hvad personen foretager sig. For disse informationer kan et marketingbureau let koble ind i deres Business Intelligence-program og efterhånden oparbejde en god profil af manden.
Noget af den profilering kan vi allerede se hos blandt andet Amazon og Google, når firmaerne bruger vores data som kunder til at udarbejde en brugerprofil, som de så bruger til at markedsføre enten bøger eller søgeresultater til os baseret på vores tidligere transaktioner med de firmaer.
Og det kan have stor værdi for marketingbureauer, mener Sarah Kirkeby fra IT- og Telestyrelsen.
"Det kan være, at der er nogle virksomheder, der efterhånden får så meget kendskab til dig, og hvad du foretager dig, at du efterhånden oplever en stærkere og stærkere målrettet personlig marketing," fortæller Sarah Kirkeby.
Dette kan blandt andet føre til, at du bliver sat i bås af marketingfirmaer, og det kan have konsekvenser for dig, som måske ikke er lige lette at komme uden om. Du kan blandt andet få tilbud på baggrund af de oplysninger om dig, som et marketingsfirma har fundet på nettet.
Artiklen fortsætter på næste side...