Brugerne fører web 2.0 med sig

Nye kommunikationssystemer som Facebook og Google Wave vinder indpas i virksomhederne, fordi brugerne ikke vil undvære dem.

Tilbage til hovedartiklen SAP's ny topchef: Vi gør op med system-siloerne

Facebook, Twitter og chat har erobret medarbejdernes privatliv. Men hvad kan teknologierne bruges til i virksomheder? SAP demonstrerede et par eksempler på årets TechEd-konference i Wien.

Brugen af web 2.0-teknologier i erhvervslivet kaldes Enterprise 2.0. Begrebet lancerede Andrew McAfee i 2006 i en artikel og en efterfølgende bog. På et forum om emnet på konferencen fortalte professor Helmut Krcmar fra teknisk universitet i München:

"Enterprise 2.0 er en bevægelse, der drives af tilgængeligheden af ny teknologi. Den drives af unge, der er født ind i den digitale tidsalder. Og den søger efter nye forretningsmodeller, nye metoder til at tjene penge," siger han.

Han påpeger, at som noget usædvanligt foregår teknologioverførslen her fra privatlivet til arbejdslivet. Tidligere har det været omvendt: Folk tog teknologier fra jobbet og begyndte at anvende dem på hjemme-pc'en. Men nu ønsker medarbejderne at bruge Facebook, som de kender fra fritiden, til at netværke, når de er på job.

Udfordrer hierarkier

"Det medfører nogle udfordringer for den måde, vi organiserer virksomheder på. Vi er vant til klare hierarkier med linjer og chefer. Men i et netværk er hver enkelt deltager knyttet til andre ad mange forskellige veje. Kommandovejene kan blive kortsluttet, når to finder sammen om en god idé på tværs af de formelle strukturer," forklarer Helmut Krcmar.

Som eksempel på en web 2.0-teknologi havde SAP inviteret Googles Lars Rasmussen til at vise firmaets Wave-teknologi. Det er en udvidelse af mail-begrebet: Flere deltagere i en konversation kan skrive på kryds og tværs. Man er ikke bundet af, hvad der blev afsendt hvornår.

SAP's forskningslaboratorium har udviklet en prototype på en applikation, der anvender Wave. Den hedder Gravity og giver en gruppe mennesker mulighed for at samarbejde om at konstruere forretningsprocesser.

I demoen viste Alexander Dreiling fra SAP Australia, hvordan to personer i en virksomhed kan starte en ny wave og gå i gang med at udvikle en forretningsproces. I eksemplet skulle en bank og et forsikringsselskab, der lige var fusioneret, udvikle en model for at sælge forsikringer sammen med boliglån.

Hver persons bidrag vises med en bestemt farve, så man let kan se, hvem der har tilføjet hvad. Senere får de brug for at involvere en tredje medarbejder. Hun kan se, hvordan modellen er blevet udviklet, ved at bruge Waves mulighed for at afspille trin for trin, hvad der er sket.

Den færdige model kan eksporteres i et XML-format, som kan hentes ind i SAP's NetWeaver BPM-produkt.

Lars Rasmussen oplyste, at Salesforce.com har demonstreret, hvordan man kan bruge Wave til kundesupport. Flere andre eksempler på brug af teknologien i virksomheder skulle også være på vej.

Se personers netværk
Det andet eksempel på enterprise 2.0-teknologier er et søgesystem til at analysere sammenhænge i sociale netværk. Social Network Analyzer kigger på personoplysninger på tværs af HR-systemer, CRM og mail-systemer.

"Vi kan finde alle, der arbejder på et bestemt projekt. Herfra kan vi så klikke på en person og se vedkommendes kontakter og relationer til andre," forklarer Timo Elliott fra SAP.

[b]Tilbage til hovedartiklen SAP's ny topchef: Vi gør op med system-siloerne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere