Artikel top billede

Ballmer: Vi slår Google ... en dag

"Jeg kan godt garantere, at søgninger vil komme til at udgøre en voksende del af Microsofts overskud," siger Microsofts admistrerende direktør, Steve Ballmer.

Computerworld News Service: Det er ikke nemt at være Steve Ballmer. For hvem ved hvilken gang blev den administrerende direktør for Microsoft i denne uge spurgt, om hans virksomhed nogensinde vil blive nummer et på søgeområdet.

"Der er ikke noget godt svar til det spørgsmål. Hvis jeg svarer ja, så virker det arrogant, men hvis jeg svarer nej, ser det ud som om, jeg er opgivende. Så svaret er ja, en dag...," svarede Steve Ballmer.

"Sandheden er, at Google har en kæmpe fordel, fordi de var de første til at gøre det på den rigtige måde," sagde han.

Steve Ballmer blev interviewet på scenen under konferencen Search Marketing Expo, der foregik i Santa Clara i Californien, af Davis Sullivan, der er chefredaktør for Search Engine Land og ekspert i søgebranchen.

Hjørnestenen i Microsofts tiltag er søge- og reklameaftalen med Yahoo, der betyder, at Microsoft Bing bliver den udvalgte søgemaskine på Yahoos hjemmeside. Microsoft får en del af omsætningen, og Yahoo skal håndtere søgereklame-salget for de to virksomheders største søge-kunder.

Formålet med aftalen er at øge Microsofts søge-volumen, hvilket vil finjustere søgemaskinen og give bedre resultater, ligesom det vil give flere potentielle kunder til annoncørerne, fortalte Steve Ballmer.

Da han blev spurgt, om Yahoo vil kunne overleve som søgevirksomhed, når Microsoft forsøger at "klatre over det" på vej mod toppen, svarede Steve Ballmer: "Nummer et for os er at øge den samlede søgeandel, og vi har brug for, at de får succes sammen med os."

Den administrerende direktør afslørede, at han ikke er en stor Twitter-bruger. Han sagde, at han foretrækker at dele sine tanker i blogindlæg frem for via "en række korte tweets".

"Jeg er mere forbruger end forfatter i real-time miljøet," tilføjede han.

Men han har stadig en Twitter-konto under et hemmeligt navn. "Jeg har tweetet basketball-resultater, men det er der ingen der ved udover forældrene i Lakesides basketball-klub," fortalte han.

Da han blev spurgt, om han mener, at Microsoft bør købe Twitter, svarede han, at det "er uklart" om det ville være et klogt træk, og at mikroblog-tjenesten måske vil være bedre tjent med at forblive uafhængig.

"De nyder en stor tillid fra brugerne. Ville de have den samme troværdighed, hvis de blev forbundet med Microsoft? Det er ikke helt sikkert," spekulerede han.

Facebook "ønsker i høj grad at være en uafhængig virksomhed, så vi fortsætte partnerskabet med dem," sagde Steve Ballmer.

"Vi vil ikke bare holde mund"

David Sullivan spurgte desuden Steve Ballmer, hvorvidt Microsoft udnytter mindre søge-virksomheder til at rejse monopol-anklager mod Google. I sidste uge fortalte Europa-Kommissionen, at den er ved at undersøge anklager mod Google, der er blevet rejst af tre virksomheder, hvoraf to har forbindelse til Microsoft.

"Vi vil ikke bare holde mund. Vi giver udtryk for nogle af de problemer og frustrationer, vi oplever. Nogle gange gør vi det uopfordret, men som regel er det fordi, vi er blevet spurgt," svarede Steve Ballmer.

"Der er nogle problemer, som vi mener, er værd at kommentere på. I sidste ende er det op til myndighederne at afgøre, hvordan loven skal forstås. Det ved vi alt om," sagde han med en reference til Microsofts egen historie med monopol-retssager.

Da han blev spurgt, om Google har en 'lock-in'-fordel hos udgivere og annoncører, der gør det sværere for andre virksomheder at konkurrere, svarede Steve Ballmer, at der er "mange steder, hvor det er svært at slå igennem". Og så tilføjede han, at konferencen ikke var det rigtige sted at opliste Microsofts bekymringer.

Han antydede dog, at Google ejer data om annoncørernes kampagner, som de pågældende virksomheder måske ville kunne have glæde af at dele med andre søgeudbydere. "Google holder på visse oplysninger," sagde Steve Ballmer.

David Sullivan spurgte publikum, der bestod af nogle hundrede annoncører, marketingsfolk og konsulenter, om nogle af dem var frustrerede over Googles opførsel, og kun en eller to hænder røg i vejret.

I fremtiden vil søgninger komme til at udgøre en større andel af Microsofts virksomhed, erklærede Steve Ballmer.

"Jeg kan godt garantere, at søgninger vil komme til at udgøre en voksende del af Microsofts overskud. Det betyder, at det først skal gå lige op, og så skal det give overskud, og det er det samme som en voksende andel, som jeg kan regne det ud," sagde han.

De største muligheder inden for søgninger ligger i det at regne ud, hvad brugerne gerne vil have og så hjælpe dem med at gennemføre det, fortalte han - noget Google og Yahoo også arbejder på. Som eksempel fortalte han om sine frustrationer, da han skulle forsøge at finde oplysninger om forskellige landes gæld udregnet procentvist i forhold til bruttonationalproduktet.

"Jeg vidste præcis, hvad jeg ville havde. Jeg havde lavet et regneark i Excel, og jeg ville lave en søgning for at finde de oplysninger, der skulle ind i regnearket. Det burde ikke være så svært," sagde han.

Microsoft vil fortsat investere i Cashback, som er et program, hvorunder Microsoft tilbagebetaler en del af prisen til kunder, der foretager indkøb via sponserede links på hjemmesiden. Virksomheden vil måske gennemføre enkelte forandringer, men basiskonceptet vil der ikke blive ændret på.

"Det har ikke virket fantastisk, forstået på den måde at det ikke fundamentalt har forandret forretningens økonomi. Men det har uden tvivl givet nogle positive resultater, så jeg forventer, at vi fortsætter med Cashback."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere