Ingen mobilsnak i de nye IC4-tog

Konstruktionen af de nye IC4-tog spærrer for mobilsignalet. DSB erkender problemerne.

Artikel top billede

Rækken af problemer i forbindelse med DSB's nye IC4-tog ser ikke ud til at have nogen ende.

Forsinkelser og budgetoverskridelser efterfølges nu af et helt praktisk problem, der vil være til stor gene for passagererne.

Solfilmen på togets vinduer stopper nemlig ikke kun solens stråler, men også mobilsignalerne fra teleselskabernes mobilmaster, der har mere end svært ved at trænge igennem til passagerne.

I praksis betyder det, at man i stor stil vil blive afbrudt, når man taler i mobiltelefonen under togturen. Det skriver dagbladet Børsen.

Ikke kun i IC4

Det er teleselskabet Telia, der har rejst problemstillingen efter en stribe klager fra kunder, der konstant smides af mobilnettet, når de bruger telefonen under togturen. Men også hos andre teleselskaber beretter man om problemet.

"Det er en stor udfordring med mobilsignalerne i de nye IC4-tog. Særligt volder en solfilm, der er sat på ruderne i toget, problemer. Det reducerer mobilsignalet kraftigt," siger Karen Møller, ansvarlig for netværksstrategi Telia til Børsen.

DSB er godt klar over den manglende dækning, og herfra fortælles det, at man arbejder på en løsning.

"Men det er en svær beslutning, for det skal være en løsning, der skal opsættes i omkring 300 togvogne, og som skal holde mange år frem. Det er særligt svært i telebranchen, hvor teknologierne skifter", siger chefen for forretningsudvikling i DSB, Claus Klintholm.

Claus Klintholm fortæller desuden, at det ikke kun er i IC4-togene, der oplever manglende mobildækning, men stigningen i brugen af mobiler og mobilt bredbånd har gjort problemet større.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S