Artikel top billede

Sådan vil dansk spiludvikler få fat på Apple-folket

Om to til tre uger udkommer spillet Pocket Creatures til iPhone. Her kan du læse, hvordan folkene bag vil sikre, at deres spil bliver købt blandt de mange tusinder af andre.

"Vores spil passer enormt godt til den her platform, og samtidig synes vi, at vi har markedsført spillet på en mere fokuseret måde end lignende produkter. Så vi mener, der er gode forudsætninger for at gøre spillet til en succes."

Sådan siger Asbjørn Søndergaard, der er direktør i Tactile Entertainment.

Hos Tactile Entertainment er udviklerne ved at lægge sidste hånd på spillet Pocket Creatures til iPhone og iPod Touch, som snart kan købes i Apples App Store.

"Vi har været i gang med spillet i cirka et år, og fra september sidste år har vi arbejdet intensivt med det," fortæller Asbjørn Søndergaard.

Udover udvikling af egne produktioner laver Tactile Entertainment også konsulentarbejde, hvor de hjælper virksomheder med at designe og udvikle apps.

Konsulentarbejdet er med til at muliggøre, at Tactile Entertainment har kunnet finansiere meget af det grundlæggende arbejde med spillet.

Ud over det har de også modtaget midler fra blandt andet EU's medieprogram, Nordisk Computerspilprogram og New Danish Screen (Dansk Filminstitut).

Tactile Entertainment har 10 mand ansat, hvoraf cirka halvdelen arbejder på Pocket Creatures.

Inddragelse af brugerne

Pocket Creatures er et spil målrettet de 9 til 12-årige.

I spillet har brugeren et interaktivt kæledyr, som lever på en eksotisk ø. Spilleren skal styre kæledyret og udforske den verden, der er i spillet.

Der er dog også en lang række muligheder for at påvirke kæledyrets adfærd og personlighed.

"Man kan påvirke dyrets personlighed ved at ændre dens forhold til forskellige ting i spillet. Hvis brugeren ikke vil have, at hans kæledyr kan lide bananer, kan man straffe det, og så med tiden vil det ikke bryde sig om bananer," forklarer Asbjørn Søndergaard.

Hos Tactile Entertainment har man bevidst satset på et spil, hvor brugeren har store muligheder for selv at have indflydelse på handlingen.

"De spil, der findes flest af på App Store, er puzzle- og actionspil, men hvis man ser på de mest købte, så udgør de to genrer ikke samme store andel. Her så det langt bedre ud for simulations-spil, som er overrepræsenteret på toplisterne i forhold til hvor mange spil, der laves i denne genre," siger Asbjørn Søndergaard.

Sociale medier er vejen til kunderne

Med de utrolig mange apps, der findes i App Store, er udfordringen dog ikke kun at udvikle et spil, men også i høj grad ikke at blive væk i mængden.

Maz Spork, der er direktør i Nordic Game Prodution og også har en MBA-afhandling om det danske spilmarked på cv'et, har tidligere udtalt til Computerworld:

"Som udvikler kan man være i en situation, hvor man går ud fra, at der er 50.000 mennesker, som passer perfekt til ens produkt. Men de er spredt for alle vinde, og selvom man har en salgskanal i form af App Store, så er det utrolig svært at vide, hvordan man skal sikre, at folk i ens målgruppe bliver bekendte med ens produkt," fortalte Maz Spork forleden.

Asbjørn Søndergaard kan da også godt se problemet i at gøre sig bemærket på App Store.

"Det er meget lagt i Apples hænder. Hvis de vælger at fremhæve dig, kan det betyde forskellen mellem succes og fiasko," siger Asbjørn Søndergaard.

Det betyder dog ikke, at Tactile Entertainment har lagt hele deres skæbne i Apples hænder. Firmaet har nemlig været meget bevidst om at nå potentielle kunder gennem andre kanaler end App Store.

"Vi har satset på at skabe et fællesskab omkring produktet. Vores blog, Facebook og Youtube er nogle af de steder, vi prøver at komme i kontakt med interesserede," siger Asbjørn Søndergaard.

Specielt YouTube har vist sig som en god måde at markedsføre produktet på. Her har Tactile Entertainment lagt trailer og videoer af spillet ud.

"Det er faktisk ret interessant, hvor meget interesse du kan skabe omkring dit produkt, allerede inden det kommer ud. Folk ser videorne og kommer med kommentarer til dem," siger Asbjørn Søndergaard.

"Det gode ved YouTube er, at man er der af interesse, så på den måde adskiller det sig fra en reklame, du ser på tv. Den interesse gør det nemt at komme i dialog med folk," siger Asbjørn Søndergaard.

"Den dialog og det fællesskab giver noget god karma, som jeg tror kommer tilbage til os," siger Asbjørn Søndergaard.

Risky business

Selvom Asbjørn Søndergaard er fortrøstningsfuld i forhold til det fællesskab, der er blevet skabt omkring spillet allerede inden udgivelsen, er han dog ikke i tvivl om, at det er risikofyldt at bruge så mange penge på et spil.

"Vi kommer helt sikkert til at sælge mere end det gennemsnitlige spil, men om vi kommer til at tjene nok til at dække vores produktionsomkostninger, det kan man jo kun gisne om," siger Asbjørn Søndergaard.

Det mener han dog ikke er værre på apps-markedet i forhold til resten af underholdningsbranchen.

"Store Playstation 3-spil med kæmpe budgetter til markedsføring er jo heller ikke sikret noget. Der er det også 15 procent af spillene, der står for 85 procent af omsætningen, så underholdningsbranchen er risky business, og hvorfor skulle det være anderledes på den her platform?" spørger Asbjørn Søndergaard.

Nu må tiden så vise, hvorvidt Pocket Creatures bliver en stor succes. Spillet er ifølge Tactile Entertainment at finde i App Stores kartotek inden for to til tre uger.

Læs mere:
Du kan læse om, hvorfor Apples platform er et hit hos udviklerne.

Mød udvikleren, der lavede den første betalte app til et dansk publikum.

Eller følg med i bloggen, hvor Computerworlds brugere hjælper med gode råd til, hvordan man laver en app.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere