Mozillas administrerende direktør træder tilbage

John Lilly siger farvel til Firefox efter en periode på to år.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Administrerende direktør for Mozilla, John Lilly, træder tilbage fra sin post i den ikke-kommercielle organisation, så snart der fundet en afløser.

Han vil indtræde som venture partner ved Greylock Partners men forbliver samtidig i Mozillas bestyrelse, fortalte han i et blogindlæg tirsdag.

Efter at have hjulpet til i opstarten af adskillige teknologi-virksomheder, indtrådte John Lilly i 2005 i Mozilla, hvor han i 2008 blev forfremmet fra driftsdirektør til administrerende direktør - en post han overtog fra Mitchell Baker, der i stedet blev bestyrelsesformand.

Mozillas browser Firefox er i dag det mest populære alternativ til Microsofts Internet Explorer med en markedsandel, der bliver vurderet til 25 procent eller højere.

Kort tid efter hans overtagelse af posten som administrerende direktør, skabte John Lilly overskrifter ved at kritisere Apple for at distribuere Safari som download i forbindelse med Apple Software Update.

Normalt bruges denne til at udsende sikkerhedsopdateringer til iTunes og Quicktime, men Safari blev afkrydset til download per default. John Lilly argumenterede for, at det gjorde det alt for nemt for kunderne at installere software, de ikke selv havde bedt om og måske slet ikke var interesserede i. "Det er forkert og grænsende til malware-distribution," sagde John Lilly i den forbindelse. Han frygtede, at denne praksis i længden kunne udhule kundernes tiltro til sikkerhedsopdateringer.

I 2009 kritiserede John Lilly desuden Microsofts forslag om en 'valgskærm', hvorfra kunderne skulle finde deres fremtidige browser.

I tirsdagens blogindlæg skriver John Lilly, at hans arbejde ved Mozilla begyndte som en frivillig indsats men endte som et fuldtidsjob, og at han i dag gerne vil vende tilbage til sin første kærlighed, nemlig opstartsvirksomheder. Han gav desuden udtryk for stolthed over Mozillas arbejde.

"400 millioner mennesker bliver hver dag berørt af det arbejde, vi har udført indtil nu, og rigtig mange mennesker anvender bedre browsere på baggrund af vores indsats," skrev han i et brev til medarbejderne hos Mozilla.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job