Google-mærket koster 700 milliarder kroner

It-firmaer indtager de fire første pladser på listen over verdens stærkeste mærkevarer - foran læskedrikke, burgere og smøger.

Artikel top billede

Der er mange penge i varemærker, og de store firmaer kæmper solide markedsføringskampe for at gøre størst muligt indtryk på forbrugerne.

I denne disciplin gør it-selskaberne det godt, rigtig godt.

Traditionelt har firmaer som Coca Cola ligget helt i top, men it-mastodonter som Google har forvist læskedrikproducenten fra den position.

Det er analysehuset Millward Brown Optimor, der i samarbejde med The Financial Times, Bloomberg og Datamonitor, som for femte år i træk har udarbejdet en liste over de 100 stærkeste mærkevarer i verden, i en undersøgelse kaldet Brandz.

I undersøgelsen vurderes det, at Googles brand-værdi beløber sig til ikke mindre end 115 milliarder dollar, svarende til godt 700 milliarder danske kroner.

På de næste plader er det ligeledes it-firmaer, der gør sig godt i forbrugernes bevidsthed. På andenpladsen kommer IBM med en såkaldt brand value på 500 milliarder kroner, efterfulgt af Apple og Microsoft.

Cola, junk food og smøger

Først herefter dukker tørstslukkeren Coca Cola op, efterfulgt af burger-fabrikken McDonalds og cigaretproducenten Marlboro.

Teleselskabet China Mobile, LG og Vodafone lukker top 10.

Ingen danske firmaer har sneget sig ind blandt verdens mest eksklusive varemærker.

Hele listen ligger frit tilgængelig på Millward Browns webside (PDF).

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S