Artikel top billede

Google-mærket koster 700 milliarder kroner

It-firmaer indtager de fire første pladser på listen over verdens stærkeste mærkevarer - foran læskedrikke, burgere og smøger.

Der er mange penge i varemærker, og de store firmaer kæmper solide markedsføringskampe for at gøre størst muligt indtryk på forbrugerne.

I denne disciplin gør it-selskaberne det godt, rigtig godt.

Traditionelt har firmaer som Coca Cola ligget helt i top, men it-mastodonter som Google har forvist læskedrikproducenten fra den position.

Det er analysehuset Millward Brown Optimor, der i samarbejde med The Financial Times, Bloomberg og Datamonitor, som for femte år i træk har udarbejdet en liste over de 100 stærkeste mærkevarer i verden, i en undersøgelse kaldet Brandz.

I undersøgelsen vurderes det, at Googles brand-værdi beløber sig til ikke mindre end 115 milliarder dollar, svarende til godt 700 milliarder danske kroner.

På de næste plader er det ligeledes it-firmaer, der gør sig godt i forbrugernes bevidsthed. På andenpladsen kommer IBM med en såkaldt brand value på 500 milliarder kroner, efterfulgt af Apple og Microsoft.

Cola, junk food og smøger

Først herefter dukker tørstslukkeren Coca Cola op, efterfulgt af burger-fabrikken McDonalds og cigaretproducenten Marlboro.

Teleselskabet China Mobile, LG og Vodafone lukker top 10.

Ingen danske firmaer har sneget sig ind blandt verdens mest eksklusive varemærker.

Hele listen ligger frit tilgængelig på Millward Browns webside (PDF).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere