Google: Serviceaftale gælder ikke for App Engine

Google fortæller, at brugerne af App Engine ikke skal regne med SLA'en, som kun findes på skitseniveau og ikke gælder for eksisterende tjenester.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Google oplyser, at virksomheden igen vil begynde at forlange penge for App Engine, når dens performance er tilbage på et niveau, som man kan være stolt af.

Det står dog ikke helt klart, hvad det betyder, og brugerne af App Engine har ingen service-level aftale (SLA) at falde tilbage på.

For øjeblikket behøver virksomheder ikke betale for deres brug af Googles App Engine.

På den måde kompenserer Google kunderne for de performance-problemer, der har været med cloud-tjenesten.

Googles service infrastructure for applications (IAAS), der svarer til Amazon Web Services (AWS), har ingen SLA. På forsiden af Google App Engine for Business' hjemmeside roser virksomheden sin egen cloud service til virksomhedsbrug.

Internetgiganten lover høj pålidelighed til en lavere pris og pointerer, at det er mere end bare tomme løfter: "Vi tager konsekvensen af vores egne udsagn med en 99,9 Service Level Agreement."

Med den præcise ordlyd linker hjemmesiden til Googles SLA, men her kan man læse, at der er tale om et foreløbigt dokument, som ikke gælder for App Engine: "Bemærk venligst, at dette er et foreløbigt forslag til vilkårene i SLA. De foreslåede vilkår gælder ikke for nogen eksisterende produkter eller tjenester fra Google."

Cloud-udbyderen forbeholder sig desuden retten til at ændre i disse - foreløbige og ikke-gældende - vilkår på ethvert tidspunkt. Google har endnu ikke svaret på henvendelser i forbindelse med sagen.

Konsulent Peter Geers fra Metri Group, en foregangsvirksomhed med speciale i sourcing og governance, er ikke overrasket over den 'manglende' SLA. Han har fortalt Webwereld, at cloud-markedet stadig i høj grad er under udvikling og at det også gælder de tilhørende SLA'er.

Mange af de ændringer, der sker i sidste del af udviklingen, er til glæde for brugerne, fordi de opstår på baggrund af krav fra kunderne eller som reaktion på forskellige hændelser. "Det er defensive tiltag. Prøv at se på byen Los Angeles som kunde. Google tilføjede penalty clauses for deres skyld alene."

Dækket af lovgivning

Peter Geers forklarer, at det relative fravær af SLA'er for services som App Engine skal forklares ud fra omkostningerne. "Sammenlignet med almindelige hosting-virksomheder, så ser vi nogle helt ekstreme prisforskelle," siger han.

På den ene side, så vil kunderne gerne have adgang til hele verden for små penge, og uden indledende omkostninger, forklarer han. Tjenester fra Google og også Amazon Web Services gør netop det. "Det er meget attraktivt for små virksomheder," tilføjer han.

På den anden, forklarer han, så er cloud-udbyderne på udgik efter markedsandele. Ting som garantier til de krævende kunder er på retur. Men det er stadig muligt for de større kunder at opnå bedre vilkår.

"Jo mindre man er, jo dårligere er mulighederne for at få de større leverandører til at gøre indrømmelser," siger han. Hans råd er, at man ikke lægger alle sine æg i den samme kurv.

Peters Geers har dog også nogle trøstende ord: Vilkårene i en SLA kan, lige meget hvor vagt de er formulerede, aldrig stå over lovgivningen.

En tjenesteudbyder vil altid have et vist ansvar over for kunderne. Om det så virkelig er en hjælp, når tingene går galt, er der ingen garantier for.

"Kompensationen bliver som regel bestemt i forhold til, hvor mange penge man har betalt til udbyderen. Som regel er der tale om småpenge, som Google så betaler tilbage til kunden," forklarer han.

Udover Googles egen påstand om en oppetid på 99,9 procent for App Engine for Business, der altså ikke bliver bakket op af nogen SLA, så roser virksomheden også sin egen support.

"Når man støder ind i et tilsyneladende uløseligt problem, så kan man stadig sove roligt i forvisningen om, at man altid kan få fat på nogen, der kan hjælpe en," står der på hjemmesiden for Google App Engine.

Med de ord linkes der til Googles support-side, som nævner tre support-niveauer komplet med priser og responstid for forskellige hændelser. Nederst på siden finder man dog endnu en vidtrækkende disclaimer.

Google forbeholder sig retten til at ændre i vilkårene på et hvilket som helst tidspunkt uden at informere brugerne om forandringerne.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Midtjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Business Development Manager Nordics - Circular IT Services

    Uspecificeret arbejdssted

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S