Vi vil have mere ud af outsourcing end lave priser

De store outsourcing-selskaber er klar med en bred vifte af en helt ny slags services. Lave priser er ikke længere nok til at gøre kunderne tilfredse.

Artikel top billede

Læs også: Der venter fremtidens CIO guld og grønne skove.

Kunderne søger nye kvaliteter hos selskaber, der tilbyder outsourcing-tjenester.

Kodeordene er blandtg andet større engagement i det endelige forretningsudbytte til viden om kundens forretningsområde, konkluderer ny rapport fra Forrester Research.

Ændringen lægger pres på outsourcing-selskaberne.

De tæller blandt andre Indiens største som Infosys Technologies og Tata Consultancy Services (TCS), der hidtil har solgt tjenester med udgangspunkt i lave priser og den nemme adgang til medarbejdere i Indien, lyder det fra Sudin Apte, der er chef-analytiker i Forrester og hovedarkitekt bag rapporten.

Kan ikke længere konkurrere på grundydelser

Den mest almindelige model er kendt som 'tid og materialer', ("time and materials"), eftersom kunderne i sidste ende betaler for et vist antal arbejdstimer fra et givent antal medarbejderne.

Den har nu fået alvorlig konkurrence, fortæller Sudan Apte.

De indiske udbyderes kvalitets-certifikater eller det antal medarbejdere, de kan tilbyde, vil fortsat være vigtige faktorer, men de to faktorer vil ikke længere være udslagsgivende på markedet, tilføjede han.

Udover det store antal indiske virksomheder, der tilbyder tjenester fra landet, findes der desuden en række multinationale virksomheder, som for eksempel IBM og Accenture, som kører operationer via Indien, så de kan drage fordel af den lave pris på medarbejdere i landet.

Omkring 10 til 12 procent af forretningen hos Indiens top fem outsourcere, der afsluttede regnskabsåret 31. marts, kom fra nye engagementer og prismodeller, fortæller Sudan Apte.

Processor er i centrum

Frem for at overflytte eksisterende it-tjeneste-processer til Indien i forsøget på at få dem gennemført til en lavere pris, så vil kunderne nu hellere have udbyderne til at hjælpe dem med radikalt at forbedre den måde, processerne bliver varetaget på.

Det kan blandt andet ske ved at udvikle deres egne platforme med tilhørende processer, software og forretningsmetoder, lyder det fra Sudan Apte.

"Kunderne vil have håndgribelige forretningsfordele frem for billigere medarbejdere alene," siger Sudan Apte.

Læs også: Der venter fremtidens CIO guld og grønne skove.

Dette bliver CIO'en målt på

Læs også: Der venter fremtidens CIO guld og grønne skove.

It-afdelingerne i virksomhederne bliver i stadigt højere grad målt på den forretningsværdi, de leverer, og det afspejler sig i det, de forventer af deres egne tjenesteudbydere.

"Tid og materiale"-modellen må desuden se sig slået af nye prismodeller, hvor prisen for eksempel har udgangspunkt i outcome, risiko- og udbyttedeling, sagde Sudan Apte.

Den gamle model, der havde udgangspunkt i medarbejder-omkostninger, vil dog fortsat kunne findes i nogle kunde-konti, tilføjer han.

Kundeservice og brancheviden

De kunder, der står for mere end 50 procent af omsætningen hos Indiens fem største outsourcere, er klar til at skifte til nye modeller, der kræver, at indiske virksomheder investerer mere i kundeservice, branche-viden, research and development (R&D) og skabelse af intellektuel ejendom, siger Sudan Apte.

De fem største indiske outsourcere er vokset med opgaven - blandt andet ved at øge investeringerne i udvikling, account managing og ved at skabe nye former for tilbud.

Infosys har for eksempel introduceret Flypp, der er en platform til levering af mobile applikationer, som virksomheden har målrettet mobil-operatører, der gerne vil skabe en app-store under deres eget brand.

Indiske outsourcere er desuden i gang med at opsætte nye leveringscentre uden for Indien i takt med, at kunderne i højere grad kræver, at leverandøren skal være i stand til at levere tjenester med udgangspunkt i de steder, hvor kunderne findes, forklarer Sudan Apte.

Wipro har for eksempel bygget et udviklingscenter i Atlanta, og TCS fortalte sidste år, at virksomheden er i gang med at udvide forretnings-alliancen med Dow Chemical Company, blandt andet ved at skabe faciliteter i nærheden af Dows globale hovedkvarter i byen Midland i den amerikanske delstat Michigan. Andre indiske virksomheder har desuden bygget centre i Europa, Latinamerika og Kina.

Indiske outsourcere vil desuden skulle fokusere mere på kundedelen, så mulighederne kan demonstreres for de medarbejdere i kundevirksomheder, der er involverede i outsourcing-beslutninger, mener Sudan Apte.

Læs også: Der venter fremtidens CIO guld og grønne skove.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead UX

Københavnsområdet

Region Midtjylland

It-specialist til bruger- og rollestyring

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S