Dom: Kopiering af kundeliste ulovlig

Vinfirmaet Philipson Wine er dømt for at have misbrugt oplysninger, som ved en fejl blev frigivet via et konkurrerende firmas mailingliste.

Af Jens Bertelsen, Computerworld Online

En principiel dom blev forleden afsagt i Sø- og Handelsretten i København. Dommen slår fast, at man ikke må nasse på konkurrenternes kundelister, heller ikke hvis man har fået dem i hænde ved en fejl.

Sagen startede som en klassisk brøler: Vinforhandleren Carlo Merolli udsendte et nyhedsbrev som en email til sine kunder, og ved et uheld glemte han at sløre listen over modtagerne - enhver kunne derfor se, hvem der havde sagt ja tak til at modtage vintilbud fra firmaet.

En af modtagerne, konkurrenten Philipson Wine i Kokkedal, modtog ligeledes nyhedsbrevet og udsendte bagefter selv en email til Carlo Merollis kunder, hvori firmaet lancerede nogle gode tilbud.

Da Carlo Merolli opdagede miseren, udsendte han straks en forklaring til sine kunder. Bagefter bad han Philipson Wine om at betale 5.000 kroner til Røde Kors, og så ville han glemme sagen. Det afviste direktør Christian Philipson, og sagen endte i Sø- og Handelsretten, der altså netop har givet Carlo Merolli medhold.

Loyale kunder

- Det er en lille principsag. Hvad Philipson Wine gjorde dengang var lidt uovervejet, og det er ikke på den måde, man kan drive en vinhandel, siger Carlo Merolli til Computerworld Online.

Han er ikke stødt på kunder, der er blevet vrede over, at deres email-adresser blev blotlagt for alle de andre kunder og altså for Philipson Wines marketingafdeling:
- Jeg var hurtig til at melde ud, at det var en fejl, og kunderne er meget loyale, siger Carlo Merolli. Han vil ikke fortælle, hvor mange modtagere han udsender nyhedsbrevene til.

Sø- og Handelsrettens afgørelse lyder på, at Philipson Wine handlede i strid med god markedsføringsskik og dermed markedsføringslovens paragraf 1. Afgørelsen omhandler kun det faktum, at vinfirmaet misbrugte at have fået kendskab til en konkurrents kundedatabase.

Spam ulovlig

Efter den nye spam-paragraf kunne domstolen også have grebet fat i, at Philipson Wine brugte adresserne til at udsende e-mails, uden at have spurgt modtagerne først - også kendt som spam. Det fastslår juridisk konsulent Jan Trzaskowski fra advokatfirmaet vonhaller.dk:

- Det er vigtigt at passe på sine kundeoplysninger. At sende adresserne ud er ekstremt sårbart både for kunderne og for virksomheden, der får tæsk bagefter. Men den som herefter misbruger adresserne, i dette tilfælde Philipson Wine, overtræder tilmed markedsføringslovens paragraf 6a (se nedenfor, red.) om spam, forklarer Jan Trzaskowski, som derfor ikke mener, at lovgivningen behøver være mere præcis:

- Selvom Philipson Wine ikke skulle betale erstatning for at have kopieret email-adresserne, så kunne firmaet ikke have brugt dem til noget, uden at have overtrådt markedsføringslovens paragraf 6a, siger han.

I den konkrete sag kunne Philipson Wine dog ikke dømmes efter paragraf 6a, idet den først trådte i kraft 1. juli 2000 - nogle måneder efter at sagen startede. Direktør Christian Philipson, Philipson Wine, ønsker ikke at kommentere sagen over for Computerworld Online.

Det siger markedsføringsloven om spam:
§ 6 a.
En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job