Århus Amt skrotter sagsbehandling

Ugelange nedbrud, ustabil drift og lange svartider har fået Århus Amt til at kassere sagsbehandlingssystemet, GoPro, fra Scio/Landsteiner. Det er den anden leverandør, der skuffer. Nu vil amtet begynde forfra med at skrive kravspecifikation. Kritikken er vildt overdrevet, siger leverandøren.

I 1999 udskriver Århus Amt et EU-udbud efter et sagsstyringssystem, der kan danne grundlag for senere at indføre elektronisk dokumenthåndtering.

Men i løbet af kort tid må amtet fyre det vindende selskab, fordi det ikke kan levere varen. I stedet får det islandske selskab Scio/Landsteiner opgaven med Gopro, der indføres for godt et års tid siden med seks-otte ugers forsinkelse. Gopro har været i drift i otte måneder til sagsbehandling.

? Men vi har opgivet at bygge elektronisk dokumenthåndtering ovenpå, og nu overvejer vi at skrive en kravspecifikation og begynde forfra med et udbud, siger sekretariatschef Jørgen Skytt-Hansen fra Århus Amt.

I sommer var systemet nede i 14 dage, men det er den ustabile drift og de lange svartider, der er det største problem. ?Bumletogsfart? kalder Jørgen Skytt-Hansen det.

? Det værste er usikkerheden. Man ved ikke, om det virker eller ikke virker. Man er jo ikke tålmodig, når en skærm går i sort eller der forsvinder et bilag, forklarer sekretariatschefen. Den islandske leverandør afviser kritikken.

Svag database

? Det er vildt overdrevet. Systemet er i drift, og det er betalt. Det var nede i nogle dage, men det var fordi amtet ikke havde lavet back-up, forklarer direktør Per Bendix Olsen. Han peger på, at Gopro kører uden problemer hos en række kunder både i Danmark og udlandet.

? Jeg er uforstående over for, at det ikke skulle kunne fungere i Århus. Men problemerne med svartiden kan skyldes, at systemet bare kører på en Domino-server, der ikke er beregnet til transaktioner i det omfang. Vi har anbefalet, at de installerer et egentligt arkiv, som for eksempel IBM?s Content Manager, som vi bruger andre steder, siger Per Bendix Olsen.

Han understreger, at amtet har afvist Scio/Landsteiners tilbud om hjælp til at dimensionere infrastrukturen, ligesom amtet har afvist en servicekontrakt.

Århus Amt erkender, at der kan være problemer med den grundlæggende database-struktur, og at nedbruddet, som varede to uger til dels skyldtes, at centralt amtspersonale var på ferie. Men selv om sagsbehandlingsdelen fungerer, har amtet mistet tålmodigheden med Gopro.

? Det her skal ikke danne grundlag for indførelsen af elektronisk dokumenthåndtering, fastholder Jørgen Skytt-Hansen.

Gopro har kostet omkring en million kroner, men det er endnu ikke afgjort om
amtet vil kræve pengene igen.

? Det er noget jurister må afgøre ? om vi vil gå i retten med det, siger Jørgen Skytt-Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere