Borgerne forventer digital forvaltning

Hvis det offentlige skal leve op til borgernes forventninger, er det bare med at få indført den digitale forvaltning og indføre den over hele linien.

Det er primært for at leve op til borgernes forventninger til det offentliges serviceniveau, at det er nødvendigt med en gennemgribende digitalisering af de danske forvaltninger, ifølge afdelingschef Adam Wolf fra Finansministeriet.

? Det er blevet nemmere at sammenligne serviceniveauet på tværs via for eksempel internet. Kommuner kan sammenlignes med andre kommuner, og sektorer med samme sektor i andre lande, sagde Wolf til en konference om den digitale forvaltning i Århus tirsdag.

Denne adgang har ifølge afdelingschefen forårsaget et brud på den enkelte autoritets vidensmonopol. Læger mødes af patienter med lange diagnoseudskrifter fra sundhedshjemmesider på Internet. Miljøforholdene i Danmark, Sverige, eller for den sags skyld Californien kan uden videre overskues og sammenlignes. Borgeren bliver altså nemmere skuffet i sine forventninger til Danmark som verdens førende på de fleste områder.

Et øget pres
? I alt giver dette et øget pres for at yde allerbedst. En ydeevne, vi blandt andet kan opnå igennem en smidig og nem forvaltning samt en høj vidensautoritet. Og det er her den digitale forvaltning kommer ind, sagde han.

Wolf ser mange gevinster ved digitaliseringen. Muligheden for selvbetjening for borgerne og reduktionen af de administrative byrder er blandt dem. Men også mulighederne for vidensdeling på tværs, og en mere konsekvent og effektiv sagsgang er goder. Kort sagt et ordentligt skub til landets mange offentlige institutioner.

? Der vil være stordriftsfordele i systemet. Det kunne for eksempel være små kommuner, der går sammen om et fælles skattesystem. Men det kræver, at der bliver lavet fælles løsninger i de danske institutioner, sagde han.

For øjeblikket er Wolf og kræfter fra ministerierne, amtsrådsforeningen og kommunerne via Projekt Digital Forvaltning i fuld gang med at lægge op til at strømline lovapparatet til den nye dagsorden. Et arbejde, han meget gerne ser, at de enkelte forvaltninger rundt omkring i landet at deltager i via projektets hjemmeside. Her kan de skrive ind om de forskellige forhindringer, de møder på deres vej imod det fælles mål.

? Gevinsterne ved det her er enorme. Men det kommer til at kræve forandringsvilje og fælles indsats, hvis de skal nås, sagde Wolf.

Borgerne forventer
En anden oplægsholder, IT-chefen i Århus Kommune, Flemming Nielsen, er enig i, at borgerne forventer det øgede serviceniveau. Han mener endvidere, at de direkte forventer digitaliseringen af forvaltningerne.

? Borgerne har en forventning om, at det bliver indført. En undersøgelse viser blandt andet, at op mod 60 procent af borgerne godt kunne tænke sig at ordne deres økonomiske mellemværender med kommunen via internet, siger han.

Flemming Nielsen advarer dog mod at tage for let på omstillingen og bare overlade den til den digitale IT-afdeling. For hvis det skal lykkes, må det være igennem gennemgribende ændringer. Selve arbejdskulturen skal laves om.

? Det kræver engagement på "højt" niveau. Forstået på den måde, at engagementet skal være højt, og at der skal være opbakning oppefra i systemet. Og så skal vi være bedre til kommunikere det ud til alle, der har noget at gøre med forvaltningen. Det duer ikke, at der sidder mellemleder og modarbejder udviklingen, fordi de synes at det hele fungerer meget godt lige nu, og det er der da ingen grund til at lave om på, sagde han.

Den digitale borger
Konferencen var organiseret i anledning af Århus Kommunes IT-afdelings 50 års jubilæum sammen med PLS Rambøll, der i år udgav undersøgelsen "Den Digitale Borger", der på baggrund af telefon interviews forsøgte at kortlægge danskernes vaner og holdninger overfor en digital offentlighed.

Undersøgelsen viser blandt andet, at danskerne endnu ikke er begyndt at kommunikere elektronisk med det offentlige. Således har 83% af de danske internetbrugere aldrig sendt en e-mail til det offentlige. Danskerne er heller ikke gode til at informere sig om det offentlige via internet. 83% af dem bruger internet aktivt, besøger deres kommune sjældnere end en gang om måneden.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Configuration Management i frontlinjen hos PET

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job