Selvom rene internetbanker som Basisbank, Nextbank og er dygtige til at byde nye kunder velkommen, har de stadig meget at lære af traditionelle banker der har filialer i den fysiske verden. Det viser en undersøgelse foretaget for DR Online.
Ti forskellige netbanker er blevet analyseret på kryds og tværs på tre forskellige områder: Bankens velkomst, betalingsfunktioner og værdipapirhandel.
Undersøgelsen konkluderer blandet andet, at de rene internetbanker er bedst til at byde nye kunder velkommen. Flere af de etablerede ?murstensbanker? kræver, at nye kunder møder op i banken for at blive kunde i netbanken. Nextbank fremhæves som den bedste til at byde nye kunder velkommen, mens Jyske Netbank får bundkarakter på grund af for meget markedsføringsgøgl.
Når det gælder betalingsfunktioner løber Danske Netbank med den bedste vurdering. Netbanken kan dog kun bruges, hvis man samtidig er kunde i Danske Bank. De etablerede banker Sydbank og Unibank opnår imidlertid dårlige karakterer på dette felt grundet dårlig information og vejledning.
Også når det gælder værdipapirhandel er Danske Netbank i front ? i øvrigt sammen med Sydbank og Unibank. Her vurderes Basisbank som den dårligste, fordi funktionaliteten er helt i bund.
Læs mere om undersøgelsen på DR online.