Politisk slagsmål om kommunalt teleselskab

Teleaktiviteterne i Københavns Energi skal under ingen omstændigheder sælges fra, siger Winnie Berndtson (S), der fra årsskiftet bliver miljøborgmester. Dermed afviser hun sin borgmester-kollega, Søren Pind (V), der vil sælge teleselskabet. Professor, der har sået tvivl om lovligheden af den kommunale televirksomhed, trækker sine udtalelser tilbage.

KE Tele A/S, Københavns Kommunes teleselskab, der vil sælge data og teletransmission til erhvervslivet og andre teleoperatører, er blevet en politisk varm kartoffel.

I hvert fald i munden på teknik- og byggeborgmester i Københavns Kommune, Søren Pind (V), der helst så, at selskabet blev solgt eller afviklet.

- Kommunen skal på ingen måde drive televirksomhed. Det er ikke det offentliges opgave at konkurrere med det private telemarked, og jeg ser helst, at KE Tele bliver afhændet eller afviklet, siger Søren Pind.

Men det kommer ikke til at ske, siger Winnie Berndtson (S), der fra årsskiftet som miljø- og forsyningsborgmester får det politiske ansvar for Københavns Energi og således også KE Tele. Dermed fortsætter hun den linje, som den nuværende miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard har lagt.

- Det er dumt og misbrug af skatteborgernes penge, hvis vi ikke sælger noget af den overkapacitet, vi ligger inde med. Det vil alt anden lige gøre det billigere for kommunen at have fibernettet liggende, hvis private virksomheder går ind og finansierer en del af vores investering, siger Winnie Berndtson

Analytikere har overfor dagbladet Børsen anslået, at teleaktiviteterne i KE er omkring en kvart milliard kroner værd. Men det giver ikke Winnie Berndtson dollartegn i øjnene.

- Jeg mener ikke, at KE Tele skal sælges. Det er jo en ydelse, vi selv skal bruge, og et eventuelt salg ville betyde, at vi skulle købe teleydelser et andet sted. Pengene fra salget ville i så fald gå til drift, så vi kan ligeså godt beholde teleaktiviteterne, siger hun.

Næppe ulovligt

Der har gennem længere tid hersket tvivl omkring lovligheden af kommunens televirksomhed i det private marked. Blandt andet fordi, professor Claus Haagen Jensen fra Ålborg Universitet til dagbladet Politiken har udtalt, at KE Teles virksomhed var ulovlig. Men den udtalelse trækker han nu tilbage.

- Jeg blev fejlinformeret af den journalist, der i sin tid henvendte sig til mig. Der er ikke noget, der tyder på, at KE Teles virksomhed skulle være i strid med kommunalfuldmagten, og jeg tror ikke, der bliver en sag på baggrund af det her, siger Claus Haagen Jensen til Computerworld Online.

Hvis KE Tele er i strid med kommunalfuldmagten ? den retssædvane, der sætter grænsen for, hvad kommunen må drive af erhvervsvirksomhed ? ville det ikke tage lang tid for Søren Pind og resten af oppositionen at få KE Tele afviklet.

Det er imidlertid Indenrigsministeriet, der har det sidste ord i den sag, og ministeriet har netop modtaget et spørgsmål fra folketingspolitiker Helle Sjelle (K) omkring lovligheden af KE Tele. Svaret ventes at falde i løbet af næste uge.

Event: Årets CISO 2026

Sikkerhed | København

Vi glæder os til at løfte sløret for flere detaljer til denne konference. I mellemtiden kan du tilmelde dig og dermed have tidspunktet reserveret i din kalender.

22 oktober 2026 | Gratis deltagelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-specialister til WAN, Routing og Switching

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Souschef til Informations- og kommunikationsteknologi i Cyberdivisionen Hvidovre

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Open Application (Denmark)

Midtjylland

Octocube Games ApS

CIFI Developer

Region Sjælland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
IFS Danmark A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Lasse Hounsgaard som AI Account Executive. Lasse skal især beskæftige sig med udrulning af IFS.ai Logistics i Norden. Lasse kommer fra en stilling som Manufacturing Account Executive hos Autodesk ApS. Lasse er uddannet cand.merc. i International Virksomhedsøkonomi. Lasse har tidligere beskæftiget sig med digitalisering af danske og nordiske virksomheder. Nyt job

Lasse Hounsgaard

IFS Danmark A/S

Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

Iver Jakobsen

Comsystem A/S