HP dominerer dansk printer-marked

Hewlett-Packard sidder solidt på alle segmenter af printer-markedet. Halvdelen af markedet ligger hos HP. Epson springer dog frem i statistikkerne - primært på inkjet-printere.

Hewlett-Packard (HP) sidder solidt på det danske marked for printere. Ifølge dugfriske tal fra analyseinstituttet IDC, havde HP i tredje kvartal 2001 en markedsandel på hele 50,7 procent. Epson blev nummer to med 16,8 procent, mens Canon må tage til takke med en tredjeplads og 14,3 procent. De øvrige deltagere er Lexmark, Brother og Oki, der alle ligger under 10 procent.

HP havde også halvdelen af markedet i første kvartal, men firmaet røg ned på 40 procent i andet kvartal. Det tab er nu hentet ind igen. Epson er den helt store relative vinder. Firmaet sad på sølle 8,3 procent ved årets start. I andet kvartal blev det forøget til 11,1 procent, og nu er det 16,8 procent.

Ser man alene på laserprintere, sidder HP også på en solid førsteplads med 48,1 procent. Brother er her nummer to med 19,3 procent, mens Canon igen er nummer tre med 10,2 procent. Ser man på farvelaserprintere isoleret, er HP også nummer et med 49,4 procent. Her er nummer to Xerox, der har en andel på 14,2 procent.

Epson eksisterer stort set ikke på lasermarkedet, men firmaet er sprunget frem i rækkerne, når det gælder de billigere inkjet-printere, der især er udbredt i hjemmene. HP er også her øverst med 52,9 procent, men Epson er sprunget forbi Canon og har nu en markedsandel på 21,6 procent. Det er stort set en fordobling i forhold til starten af året.

Det danske marked for printere er ganske stort. Alene i tredje kvartal 2001 blev der solgt 78.566 printere. Heraf var de 58.525 inkjet-printere, mens 17.465 var laser-printere. Den sidste - meget lille - gruppe er i øvrigt matrix-printere. Her er Oki nummer et, men markedet er ekstremt lille med et salg på få tusinde enheder om året.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S