CRM-firma satser nordisk med Hands

Den østrigske leverandør af kundestyringssystemer, Update.com, går fra sit danske kontor videre ud i Skandinavien med konsulenthuset Hands som partner. Det er en vigtig milepæl for selskabet, der har brugt 2001 på at satse på en ren partnerstrategi i Danmark, oplyser direktøren.

Det er med et nordisk udsyn, at producenten af kundestyringssystemer (Customer Relationship Management) Update.com, går ind i 2002. Selskabet har netop indgået en aftale med konsulenthuset Hands om, at dets 900 konsulenter ikke længere blot skal markedsføre og installere Update.com?s systemer i Danmark ? men også i Norge, Sverige og Finland. Det oplyser selskabets direktør i Skandinavien, Henrik Nielsen til Computerworld Online.

- Vi har evalueret på vores samarbejde i 2001 og nået frem til, at vi går videre ud sammen. Det er også i tråd med vores planer, at vi først skulle vinde fodfæste i Danmark, inden vi ville tage fat på det øvrige Norden, forklarer han.

Hands på sin side glæder sig over, at det får udvidet sin kompetence inden for CRM ved at gå sammen med Update.com.

Hører det østrigske selskab ikke til de mest kendte selskaber i Danmark, er det nemlig velkendt i den øvrige del af Europa. Af analyseinstitutter som Gartner og IDC samt det ansete nyhedsbrev IT Europe er Update.com ofte blevet nævnt som et selskab, man bør holde øje med. Det blev i 2000 noteret på børsen i Frankfurt og har ud over Østrig datterselskaber i ti lande i Europa, USA og Norden.

Ifølge selskabet benytter 45.000 brugere daglige Update.com?s CRM-systemer med produktet Marketing.manager som flagskib i 500 selskaber. Omsætningen i koncernen i 2000 var på 20,4 millioner euro (152 millioner kroner) med et netto-tab på 22,3 millioner euro (166 millioner kroner).

For 2001 håbede selskabet i starten af året på en omsætning på 26 millioner euro (193 millioner kroner), men det blev på grund af den økonomisk krise efterhånden justeret ned til 16,3 millioner euro (124 millioner kroner).

Strategiskift i 2001

Update.com etablerede sig i Danmark i sommeren 2000 med et kontor for at gå målrettet efter at udvikle et solidt fundament i Skandinavien. I starten satsede CRM-leverandøren på en dobbelt salgsstrategi ? både via direkte salg og salg gennem partnere. Men da kurserne for IT-selskaberne for alvor begyndte at dykke i slutningen af 2000, måtte Update.com sande, at det kostede for mange ressourcer at ville sælge direkte selv, forklarer Henrik Nielsen.

- Vi valgte at satse på en ren partnerstrategi, og den omlægning har vi brugt 2001 på. Organisationen er derfor trimmet fra at have været på 17 ansatte til nu otte, der koncentrerer sig om at yde support til partnerne og få dem i gang med salget af vores produkter, fortæller han.

Henrik Nielsen ser tilbage på 2001 som et år, der trods alt blev godt for Update.com i Danmark ? trods nedgang i salget i andet og tredje kvartal. Fjerde kvartal bød på fornyet kraft i væksten, uden at han kan sige noget mere præcist på grund af selskabets status som børsnoteret i Frankfurt.

I et interview i februar 2000 med vort søstermedie, magasinet IT Partner, satte Henrik Nielsen et vækstmål på 300 procent for Skandinavien.

- Ja, he he. Det var nok præget lidt af dot.com-budgetter. Vi nåede ikke det mål, men opnåede et pænt medium to-cifret tal. Vi er profitable og har fået testet vores forretningsmodel godt af her i landet, siger han.

De skandinaviske stepper

Efter omlægnings- og konsolideringsåret 2001 er 2002 med den udvidede aftale med Hands udnævnt til ekspansionsår. Henrik Nielsen ser store muligheder i markederne i Norge, Sverige og Finland.

Markedet i Sverige er det største i Norden, og får Update.com erobret store kunder her, ser det lyst ud, mener han. Selskabet har fået gode partnere på plads med selskaber som Hands, ProActive, Carl Bro og Custium samt Klindt Management

- Vi er fokuserede nu, og så er det bare ud over stepperne, som Henrik Nielsen udtrykker det.

Dog er der ikke lagt op til hurtige etableringer af kontorer i de øvrige nordiske lande. Først skal forretningen bygges op til at være solid i de enkelte lande ? og så kan der sagtens blive tale om at ansætte lokale konsulenter til at yde support til partnerne. Men ellers skal organisationen forblive lille og dermed fleksibel, understreger han.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

LB Forsikring

Digital delivery manager

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Uspecificeret arbejdssted

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job