Torsdagens aviser om IT

Speednames fordobler omsætning. Million-profilering af mobiltjenester. Tiscali overgiver sig til dagbladene. Spar Nord taber millioner på IT. Telia vurderer ADSL-fremstød i Danmark.

Speednames fordobler omsætning

Den danske registrator af domæner, Speednames, fordoblede i 2001 sin omsætning til 50 millioner kroner i forhold til året før. Der kom et underskud på 64 millioner kroner, men formanden for bestyrelsen, Frank Ewald, forventer, at regnskabstallene når op på plus i løbet af første kvartal eller andet kvartal. Han regner endvidere med, at omsætningen i 2002 igen fordobles til 100 millioner kroner. (Børsen)

Million-profilering af mobiltjenester

IT-Brancheforeningen er sammen med søsterorganisationer i Norden ved at rejse penge til en international markedsføringskampagne for selskaber, der leverer indhold til mobiltelefoni. Wireless Scandinavia er navnet på kampagnen, der skal gøre udenlandske mobilselskaber opmærksomme på kompetencerne i de nordiske lande. 16 millioner kroner er kampagnen sat til at koste i de to år, den ventes at løbe. Virksomheder, der vil promoveres, køber sig adgang til netværket bag kampagnen for 50.000 kroner. (Berlingske Tidende)

Tiscali overgiver sig til dagbladene

Danske Dagblades Forening (DDF) har truet internetudbyderen Tiscali og nyhedsportalen Newsbooster.dk med sagsanlæg, hvis ikke de holder op med at dybdelinke til artikler på dagbladene. Det er i strid med god markedsføringsskik, mener DDF ? og nu giver Tiscali sig. Vi gider ikke bruge tid og kræfter på det, oplyser chefredaktøren Claus Sølvsteen, men stiller gerne internetselskabets materiale til rådighed i kampen mod DDF. Newsbooster.dk har allerede takket ja til tilbuddet fra Tiscali. (Børsen)

Spar Nord taber millioner på IT

Blot to uger før fremlæggelsen af sit regnskab må Spar Nord Bank nedjustere sit forventede overskud med tre-fjerdedele. Fra 208 millioner kroner til 58 millioner kroner. Det sker på grund af udsigten til massive tab i tre IT-engagementer. Som resultat af den dramatiske nedjustering dykkede bankens aktier med seks procent. (Børsen, Morgenavisen Jyllands-Posten)

Telia vurderer ADSL-fremstød i Danmark

TDC sidder på to-trediedele af det danske marked for ADSL, hvor den sidste trediedel deles af Tiscali og Cybercity. Nu overvejer Telia at melde sig på markedet med ADSL-tilbud til danskerne. Koncernens ansvarlige for internetaktiviteter, Indra Åsander, oplyser, at selskabets ambition er at udvide forretningen for bredbånd i Danmark. I øjeblikket har Telia 60.000 kunder på bredbånd via kabel-tv, men teleselskabets muligheder for yderligere udvidelser er begrænsede på grund af, at tilbuddet kun når de 610.000 kabel-tv-kunder, som er koblet på Stofa. (Morgenavisen Jyllands-Posten)

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil