Nummerflytninger var et lille problem

Telestyrelsen truer selskaberne Telmore og Tiscali med dagbøder fra på onsdag, hvis de ikke får afsluttet blot 43 forsinkede nummerflytninger. Styrelsen mener ikke, at omfanget af forsinkelserne i øjeblikket er større.

Det er ikke i tusindvis af telekunder, der forgæves venter og venter på at få deres mobiltelefonnummer flyttet med sig til en ny operatør - den såkaldte nummerportabilitet.

Den opsigtsvækkende konklusion på Telestyrelsens omfattende efterforskning blev, at kun 43 forbrugere i øjeblikket har ventet så længe på at få deres nummer flyttet, at der er tale om en lovovertrædelse.

Efterslæbet fordeler sig med 21 kunder hos Telmore og 22 kunder hos Tiscali, som begge trues med tvangsbøder på 2.000 kroner om dagen, hvis problemerne ikke er løst senest på onsdag.

Begge selskaber har købt sig ind på TDC Mobils netværk, men selvom forsinkelserne måtte skyldes fejl i TDC, er det fortsat Telmore og Tiscalis ansvar at få dem løst. Det skyldes, at de har kontakten til slutkunden.

Har arbejdet hårdt

Efter alt at dømme har det hjulpet, at Telestyrelsens i de foregående uger har indkrævet meget omfattende oplysninger fra teleselskaberne for at få omfanget af problemerne med nummerportabilitet belyst, lige som massiv negativ presseomtale har påvirket selskaberne.

Ifølge Telestyrelsen har teleselskaberne nemlig arbejdet ekstra hårdt i den seneste tid for at få afviklet en stor pukkel af ventende nummerflytninger.

De 43 forsinkede ordrer er kun et udtryk for situationen den 31. januar - før da kan der have været langt flere kunder i klemme.

Det lave antal anfægtes af Telmores direktør, Frank Rasmussen. Han hævder over for dagbladet Børsen, at Telmore længe har ventet på at modtage omkring tusind mobilnumre fra andre selskaber, og de burde fremgå af disse operatørers oplysninger til Telestyrelsen.

Opsatte på nye kunder

Styrelsen har imidlertid kun koncentreret sig om at indhente oplysninger om de kunder, selskaberne skal afgive til andre - og ikke de kunder, som de skal modtage.

Man er altså gået ud fra, at selskaberne er så opsatte på at få nye kunder i folden, at man ikke vil være skyld i forsinkelser i forhold til nummerportabilitet.

Telestyrelsen skriver i undersøgelsens konklusion, at netop mange selskaber, der skulle modtage nye kunder, formentlig ikke får opsagt kundens gamle abonnement til tiden eller i øvrigt overholder fristerne over for det selskab, der afgiver kunden.

I alt venter omkring 9.000 mobilkunder på at få deres mobilnummer flyttet til et andet selskab. Men disse kunder har ikke ventet mere end de 20 dage, som branchen selv har fastsat som fristen for at gennemføre en nummerflytning.

På mobilområdet var der omkring nytår gennemført i alt 70.000 nummerflytninger. Telelovens paragraffer om nummerportabilitet trådte i kraft den 1. juli 2001.

Telestyrelsen oplyser, at man nu vil følge udviklingen tæt og gribe ind, hvis problemerne med forsinkede nummerporteringer bliver større.

Relevante links:

Telestyrelsens pressemeddelelse
Telestyrelsens påbud til Telmore (Word-dokument)
Telestyrelsens påbud til Tiscali (Word-dokument)

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job